Mäntsälän malli - yritysten sijoittumis- ja neuvontapalvelut Mäntsälässä
Linna, Paula (2020)
Linna, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli pureutua Mäntsälän malliksi kutsuttuun tapaan tarjota yrityspalveluita kehitysyhtiön kautta, ja vertailla sitä muissa kunnissa toteutettaviin malleihin. Laajin osa opinnäytetyöstä on Mäntsälän mallin sanoittaminen, jota toimeksiantaja ennen kaikkea halusi. Tutkimusta Mäntsälän mallista tehtiin pääosin teemahaastattelujen muodossa, joiden kautta saatiin selkeä käsitys toimintatavasta ja sen merkityksestä yrityspalveluiden kehittämisessä kunnallisesti. Apuna käytettiin paljon myös Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n tarjoamaa valmista materiaalia.
Yrityspalvelujen tuottaminen on ala, joka kaipaa jatkuvaa kehittämistä siinä, missä mikä tahansa muu palvelu. Palvelujen kehittämisessä ylipäätään tehokkaana apukeinona voidaan käyttää palvelumuotoilua, jonka avulla on mahdollista nostaa esiin palvelussa ilmenevät ongelmat ja epäkohdat, lähestyä niitä käyttäjälähtöisesti, ja kääntää palvelukokonaisuus niin asiakkaan kuin palvelun tarjoajan eduksi. Palvelukokemus vaikuttaa yksilön päätöksentekoon niin alitajuisesti kuin tietoisesti joka päivä. Moderni maailma on siirtynyt tuotantolähtöisestä liiketoiminnasta palvelulähtöiseen liiketoimintaan, jonka myötä myös suurin osa elinkeinotoiminnasta tapahtuu palvelujen piirissä. Tämän vuoksi palvelun, nykymaailman yleisimmän myyntiartikkelin, kehittäminen on tärkeää ja tarpeellista.
Mäntsälän Yrityskehitys Oy toimii nyt jo tavalla, joka on edelläkävijä kunnallisten palvelujen tuottamisessa. Erityisesti kunnallisten palvelujen haasteena on usein raskas byrokratia, jonka vuoksi myös yrityspalvelujen hyötysuhde voi huonontua ja kontakti yrittäjiin tai yrittäjiksi aikoviin heikentyä. Mäntsälässä on nyt jo ymmärretty, että yritystoiminta on keino saada kuntaan lisää veronmaksajia, työpaikkoja ja asukkaita. Vertailututkimus paljasti, että vaikka yrityspalvelujen kehittämistä on tehty valtakunnallisesti jatkuvalla tahdilla, missään vertailututkimuksessa mukana olleista kunnista ei vielä toimita vastaavalla tavalla.
Opinnäytetyön lopuksi on esitetty muutamia kehitysehdotuksia liittyen Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n nettisivuihin. Nämä kehitysehdotukset liittyvät palvelun kehittämiseen erityisesti visuaalisuuden ja informatiivisuuden kautta.
Yrityspalvelujen tuottaminen on ala, joka kaipaa jatkuvaa kehittämistä siinä, missä mikä tahansa muu palvelu. Palvelujen kehittämisessä ylipäätään tehokkaana apukeinona voidaan käyttää palvelumuotoilua, jonka avulla on mahdollista nostaa esiin palvelussa ilmenevät ongelmat ja epäkohdat, lähestyä niitä käyttäjälähtöisesti, ja kääntää palvelukokonaisuus niin asiakkaan kuin palvelun tarjoajan eduksi. Palvelukokemus vaikuttaa yksilön päätöksentekoon niin alitajuisesti kuin tietoisesti joka päivä. Moderni maailma on siirtynyt tuotantolähtöisestä liiketoiminnasta palvelulähtöiseen liiketoimintaan, jonka myötä myös suurin osa elinkeinotoiminnasta tapahtuu palvelujen piirissä. Tämän vuoksi palvelun, nykymaailman yleisimmän myyntiartikkelin, kehittäminen on tärkeää ja tarpeellista.
Mäntsälän Yrityskehitys Oy toimii nyt jo tavalla, joka on edelläkävijä kunnallisten palvelujen tuottamisessa. Erityisesti kunnallisten palvelujen haasteena on usein raskas byrokratia, jonka vuoksi myös yrityspalvelujen hyötysuhde voi huonontua ja kontakti yrittäjiin tai yrittäjiksi aikoviin heikentyä. Mäntsälässä on nyt jo ymmärretty, että yritystoiminta on keino saada kuntaan lisää veronmaksajia, työpaikkoja ja asukkaita. Vertailututkimus paljasti, että vaikka yrityspalvelujen kehittämistä on tehty valtakunnallisesti jatkuvalla tahdilla, missään vertailututkimuksessa mukana olleista kunnista ei vielä toimita vastaavalla tavalla.
Opinnäytetyön lopuksi on esitetty muutamia kehitysehdotuksia liittyen Mäntsälän Yrityskehitys Oy:n nettisivuihin. Nämä kehitysehdotukset liittyvät palvelun kehittämiseen erityisesti visuaalisuuden ja informatiivisuuden kautta.