Patatutka - porilaisen jääkiekon kuluttajan ostokäyttäytyminen
Kemppi, Eero (2020)
Kemppi, Eero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074629
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Porin Ässien jääkiekkojoukkueen asiakasverkostoon kuuluvien, eli Ässiä seuraavien henkilöiden ostokäyttäytymistä ja kulutustottumuksia, sekä selvitettiin heidän ostoaikeitaan ennakkoon määritellyissä kategorioissa.
Tutkimus tuotettiin tuomaan toimeksiantajalle tietoa siitä, millaisista palveluista heidän kannattajansa ovat kiinnostuneet, ja mitä ja miten he ostavat. Tätä tietoa tuotiin hyödynnettäväksi neuvotteluihin mahdollisesta markkinointiyhteistyöstä Ässien yhteistyökumppaneiden tai potentiaalisten kumppaneiden kanssa, luomaan heidän palveluihinsa liittyvä profiili Ässä-kannattajista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, verkkokyselynä Ässien verkkosivuilla, josta se lähetettiin sähköpostilla Ässien asiakasverkostolle.
Tuloksina tutkimuksesta saatiin yleinen käsitys Ässien verkostoihin kuuluvien kuluttajien kulutuskäyttäytymisestä tutkimuksen teema-alueilla ja tätä kautta käsitys siitä, millaisia Ässien verkostoihin kuuluvat kuluttajat ovat. The purpose of this thesis was to research the buying behavior and consumption habits of the customer network of ice hockey team Porin Ässät in selected categories.
The research was produced to bring knowledge of what kind of services or products Ässät fans are interested in and how and what they buy. This information was brought to be used in negotiations with possible sponsors, to create a profile of Ässät fans for these sponsors, related in their products or services.
The research was done as a quantitative research. It was published as a web survey on Ässät’s website, from which it was send by email to Ässät’s customer network.
As results from the research, basic knowledge of buying behavior of Ässät’s customer network in the pre-selected categories was received. This furthermore describes, what are the people belonging to Ässät’s customer network like.
Tutkimus tuotettiin tuomaan toimeksiantajalle tietoa siitä, millaisista palveluista heidän kannattajansa ovat kiinnostuneet, ja mitä ja miten he ostavat. Tätä tietoa tuotiin hyödynnettäväksi neuvotteluihin mahdollisesta markkinointiyhteistyöstä Ässien yhteistyökumppaneiden tai potentiaalisten kumppaneiden kanssa, luomaan heidän palveluihinsa liittyvä profiili Ässä-kannattajista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, verkkokyselynä Ässien verkkosivuilla, josta se lähetettiin sähköpostilla Ässien asiakasverkostolle.
Tuloksina tutkimuksesta saatiin yleinen käsitys Ässien verkostoihin kuuluvien kuluttajien kulutuskäyttäytymisestä tutkimuksen teema-alueilla ja tätä kautta käsitys siitä, millaisia Ässien verkostoihin kuuluvat kuluttajat ovat.
The research was produced to bring knowledge of what kind of services or products Ässät fans are interested in and how and what they buy. This information was brought to be used in negotiations with possible sponsors, to create a profile of Ässät fans for these sponsors, related in their products or services.
The research was done as a quantitative research. It was published as a web survey on Ässät’s website, from which it was send by email to Ässät’s customer network.
As results from the research, basic knowledge of buying behavior of Ässät’s customer network in the pre-selected categories was received. This furthermore describes, what are the people belonging to Ässät’s customer network like.