Monikanavainen markkinointi liikkeessä : toimenpide-ehdotukset Sorin Sirkuksen viestintämenetelmien kehittämiseksi
Huovinen, Pertti (2020)
Huovinen, Pertti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074615
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni tamperelaisen Sorin Sirkuksen viestintää. Opinnäytetyöni pohjautuu viestinnän työmenetelmien kehittämistyöhön sekä Sorin Sirkuksen asiakkaille ja kohderyhmille suunnatun viestintäkyselyn tuloksiin.
Teknologian nopea kehitys ja digitalisaatio luovat mahdollisuuksia ratkaisuille, joissa yhdistyvät verkkoviestintä ja sosiaalinen media. Sähköiset viestintäkanavat soveltuvat hyvin kulttuurialojen markkinointiviestintään ja sisällöntuotantoon. Ne ovat merkittäviä erityisesti nonprofit-organisaatioille, joille omistetun ja sosiaalisen median yhdistelmät ovat kustannustehokkaita.
Sorin Sirkuksen viestintäkyselyssä syksyllä 2019 selvitettiin eri viestintäkanavien suosiota ja eri toiminnanaloja koskevan viestinnän tarpeellisuutta. Sen tulosten mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Sorin Sirkuksen viestintään, mutta yhteisön sosiaalinen media haastaa omaa mediaa.
Tulosten mukaan yli 80 prosenttia vastaajista on jokseenkin tai erittäin tyytyväisiä Sorin Sirkuksen viestintään. Merkittävimmiksi viestintäkanaviksi tuloksissa nousivat verkkosivut yhdessä Wilma-oppilashallintojärjestelmän kanssa. Facebook oli vastaajien keskuudessa merkittävin sosiaalisen median alusta.
Esitän lopuksi toimenpide-ehdotuksia, jotka keskittyvät omistetun ja sosiaalisen median suhteen sekä sisällöntuotannon työjärjestyksen tarkentamiseen. My thesis is a case study of the communication methods used at Sorin Sirkus. It is based on working life research and development, focusing on the results of a survey targeted at the various customers and interest groups of Sorin Sirkus.
Digitalization provides fertile ground for inventive solutions which combine web-based communication and social media. Digital platforms not only provide a suitably versatile means for managing content in the field of arts and culture, but also for marketing this content. By putting earned-media, owner-media and social media channels in the same place as social media and other web-based solutions, these platforms offer a number of ways for non-profit organizations to create highly efficient ways of communicating.
The survey conducted at Sorin Sirkus as part of this thesis aimed to clarify the precise nature of these communication channels as well as their efficiency. Findings showed that (i) more than 80 percent of respondents are generally satisfied with the communication methods used at Sorin Sirkus; (ii) owner media channels are challenged by social media ones – Facebook being the most important; and (iii) that webpages and Wilma – the web interface for student administration – are the most significant owner-media communication channels.
Finally, I recommend the best course of action for re-examining the relationship between the various communication channels uncovered by the case study, and how these could impact on content management.
Teknologian nopea kehitys ja digitalisaatio luovat mahdollisuuksia ratkaisuille, joissa yhdistyvät verkkoviestintä ja sosiaalinen media. Sähköiset viestintäkanavat soveltuvat hyvin kulttuurialojen markkinointiviestintään ja sisällöntuotantoon. Ne ovat merkittäviä erityisesti nonprofit-organisaatioille, joille omistetun ja sosiaalisen median yhdistelmät ovat kustannustehokkaita.
Sorin Sirkuksen viestintäkyselyssä syksyllä 2019 selvitettiin eri viestintäkanavien suosiota ja eri toiminnanaloja koskevan viestinnän tarpeellisuutta. Sen tulosten mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Sorin Sirkuksen viestintään, mutta yhteisön sosiaalinen media haastaa omaa mediaa.
Tulosten mukaan yli 80 prosenttia vastaajista on jokseenkin tai erittäin tyytyväisiä Sorin Sirkuksen viestintään. Merkittävimmiksi viestintäkanaviksi tuloksissa nousivat verkkosivut yhdessä Wilma-oppilashallintojärjestelmän kanssa. Facebook oli vastaajien keskuudessa merkittävin sosiaalisen median alusta.
Esitän lopuksi toimenpide-ehdotuksia, jotka keskittyvät omistetun ja sosiaalisen median suhteen sekä sisällöntuotannon työjärjestyksen tarkentamiseen.
Digitalization provides fertile ground for inventive solutions which combine web-based communication and social media. Digital platforms not only provide a suitably versatile means for managing content in the field of arts and culture, but also for marketing this content. By putting earned-media, owner-media and social media channels in the same place as social media and other web-based solutions, these platforms offer a number of ways for non-profit organizations to create highly efficient ways of communicating.
The survey conducted at Sorin Sirkus as part of this thesis aimed to clarify the precise nature of these communication channels as well as their efficiency. Findings showed that (i) more than 80 percent of respondents are generally satisfied with the communication methods used at Sorin Sirkus; (ii) owner media channels are challenged by social media ones – Facebook being the most important; and (iii) that webpages and Wilma – the web interface for student administration – are the most significant owner-media communication channels.
Finally, I recommend the best course of action for re-examining the relationship between the various communication channels uncovered by the case study, and how these could impact on content management.