Teatteri ILMI Ö:n Luontokosketus -ympäristö- ja yhteisötaidehankkeen vaikuttavuus – Hankepäiväkotien varhaiskasvattajien kokemuksia
Ainasoja, Kia; Kolkka, Oona (2020)
Ainasoja, Kia
Kolkka, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064567
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toteutettu yhteistyössä Teatteri ILMI Ö:n kanssa ja opinnäytetyömme pohjautui Teatteri ILMI Ö:n toteuttamaan Luontokosketus- ympäristö- ja yhteisötaidehankkeeseen. Hanke toteutettiin Itä-Helsingin päiväkodeissa syksyllä 2019. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä Luontokosketus- ympäristö- ja yhteisötaidehankkeen vaikuttavuudesta heidän työhönsä. Lisäksi varhaiskasvattajien vastauksia analysoitiin suhteessa Teatteri ILMI Ö:n hankkeelle asettamiin tavoitteisiin.
Opinnäytetyömme teoreettisena viitekehyksenä toimii ympäristö- ja draamakasvatus, sillä Teatteri ILMI Ö toteutti hankkeessaan näiden kyseisten teorioiden menetelmiä. Lisäksi tuomme teoreettisessa tarkastelussa esiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa esiin nousevia oppimisen alueita, jotka linkittyvät kiinteästi opinnäytetyömme aiheeseen.
Opinnäytetyömme toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöllistä teemahaastattelua. Opinnäytetyön varsinaisena kohderyhmänä olivat Luontokosketus- ympäristö- ja yhteisötaidehankkeeseen osallistuneet varhaiskasvattajat ja tarkastelun kohteena olivat heidän tekemät arviot hankkeen vaikuttavuudesta heidän työhönsä. Analysoimme saadun haastatteluaineiston teemoittelua apuna käyttäen.
Haastattelusta saadun aineiston perusteella Luontokosketus-, ympäristö- ja yhteisötaidehankkeella ja siihen osallistumisella oli ollut selkeä vaikutus varhaiskasvattajien työhön. Varhaiskasvattajat olivat saaneet hankkeessa toteutetuista osa-alueista sekä tietoa, että käytännön esimerkkejä oman työnsä toteuttamiseen. Hankkeen tärkeimpänä antina pidettiin ympäristökasvatuksen toteuttamiseen saatuja uusia ideoita ja menetelmiä. Näiden tulosten valossa voidaan sanoa, että tällaiselle toiminnalle voisi löytyä jalansija varhaiskasvatuksen kentältä.
Opinnäytetyömme teoreettisena viitekehyksenä toimii ympäristö- ja draamakasvatus, sillä Teatteri ILMI Ö toteutti hankkeessaan näiden kyseisten teorioiden menetelmiä. Lisäksi tuomme teoreettisessa tarkastelussa esiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa esiin nousevia oppimisen alueita, jotka linkittyvät kiinteästi opinnäytetyömme aiheeseen.
Opinnäytetyömme toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöllistä teemahaastattelua. Opinnäytetyön varsinaisena kohderyhmänä olivat Luontokosketus- ympäristö- ja yhteisötaidehankkeeseen osallistuneet varhaiskasvattajat ja tarkastelun kohteena olivat heidän tekemät arviot hankkeen vaikuttavuudesta heidän työhönsä. Analysoimme saadun haastatteluaineiston teemoittelua apuna käyttäen.
Haastattelusta saadun aineiston perusteella Luontokosketus-, ympäristö- ja yhteisötaidehankkeella ja siihen osallistumisella oli ollut selkeä vaikutus varhaiskasvattajien työhön. Varhaiskasvattajat olivat saaneet hankkeessa toteutetuista osa-alueista sekä tietoa, että käytännön esimerkkejä oman työnsä toteuttamiseen. Hankkeen tärkeimpänä antina pidettiin ympäristökasvatuksen toteuttamiseen saatuja uusia ideoita ja menetelmiä. Näiden tulosten valossa voidaan sanoa, että tällaiselle toiminnalle voisi löytyä jalansija varhaiskasvatuksen kentältä.