Henkilökohtainen myyntityö tuotelanseerauksen tukena
Suominen, Mikko (2020)
Suominen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064512
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli henkilökohtainen myyntityö tuotelanseerauksen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimintatapoja, miten henkilökohtainen myynti tukisi tuotelanseerauksia sekä kehitysideoita tuotelanseerauksien kehittämiseen. Tutkimuksen case-yrityksenä oli Kemppi Oy.
Lanseeraus on prosessina hyvin laaja ja se on yksi tärkeimmistä prosesseista yrityksen toiminnan kannalta. Opinnäytetyössä pyrittiin kuvamaan lanseerausprosessin kulkua kokonaisuudessaan. Toisena pääaiheena oli henkilökohtainen myyntityö tuotelanseerauksen tukena. Tässä osiossa pyrittiin kuvaamaan, miten henkilökohtaisella myyntityöllä voidaan parantaa tuotelanseerausprosessia sekä mitä tulisi ottaa huomioon kansainvälisesti lanseerattavien tuotteiden lanseerauksessa.
Työn aikana tutkittiin case-yrityksen edellisen lanseerauksen onnistumista laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja se sisälsi kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia piirteitä. Kysely osoitettiin Kemppi Oy:n myyntiorganisaatiolle.
Tutkimuksen tuloksien perusteella Kemppi Oy:n viimeisimmän tuotteen lanseerauksesta löytyi kehitettävää. Tärkeimpänä kehitettävänä asiana oli lanseerauksen oikea ajoittaminen. Lanseerauksen oikea-aikaisuuden tekee haasteelliseksi yrityksen kansainvälinen toimintaympäristö. Kemppi Oy tulee lanseeraamaan uuden merkittävän tuoteperheen Q3/2020, jonka lanseerauksessa tullaan hyödyntämään tämän työn tutkimuksen tuloksia.
Lanseeraus on prosessina hyvin laaja ja se on yksi tärkeimmistä prosesseista yrityksen toiminnan kannalta. Opinnäytetyössä pyrittiin kuvamaan lanseerausprosessin kulkua kokonaisuudessaan. Toisena pääaiheena oli henkilökohtainen myyntityö tuotelanseerauksen tukena. Tässä osiossa pyrittiin kuvaamaan, miten henkilökohtaisella myyntityöllä voidaan parantaa tuotelanseerausprosessia sekä mitä tulisi ottaa huomioon kansainvälisesti lanseerattavien tuotteiden lanseerauksessa.
Työn aikana tutkittiin case-yrityksen edellisen lanseerauksen onnistumista laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja se sisälsi kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia piirteitä. Kysely osoitettiin Kemppi Oy:n myyntiorganisaatiolle.
Tutkimuksen tuloksien perusteella Kemppi Oy:n viimeisimmän tuotteen lanseerauksesta löytyi kehitettävää. Tärkeimpänä kehitettävänä asiana oli lanseerauksen oikea ajoittaminen. Lanseerauksen oikea-aikaisuuden tekee haasteelliseksi yrityksen kansainvälinen toimintaympäristö. Kemppi Oy tulee lanseeraamaan uuden merkittävän tuoteperheen Q3/2020, jonka lanseerauksessa tullaan hyödyntämään tämän työn tutkimuksen tuloksia.