Yläasteikäisten nuorten positiivisen mielenterveyden edistäminen
Raittinen, Emilia; Koskiranta, Kia (2020)
Raittinen, Emilia
Koskiranta, Kia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004054496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004054496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin yläasteikäisten nuorten positiivisen mielenterveyden edistäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja nuoren positiivisen mielenterveyden edistämiseen. Tarkoituksena oli etsiä tutkittua tietoa aiheesta ja havainnollistaa kirjallisuuskatsauksen avulla yläasteikäisen nuoren positiivista mielenterveyttä. Lisäksi tavoitteena oli toteuttaa opinnäytetyön pohjalta ohjelehtinen. Tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössä olivat: minkälaisia keinoja on nuorten positiivisen mielenterveyden edistämiseen ja miten hoitotyöntekijä voi tukea nuorten positiivista mielenterveyttä? Lisäksi kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymyksiä olivat: miten kirjallisuudessa määritellään positiivinen mielenterveys ja miten kirjallisuuden mukaan positiivista mielenterveyttä voi edistää?
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhausta tutkimusaineistoksi valikoitui kahdeksan tutkimusta, jotka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Valitut tutkimukset olivat suomen- ja englanninkielisiä. Lisäksi kirjallisuuskatsauksen ja teoriaosuuden pohjalta tehtiin ohjelehtinen. Ohjelehtinen on suunnattu yläasteikäisille nuorille sekä kaikille heidän kanssaan työskenteleville. Lisäksi vanhemmat voivat hyötyä ohjelehtisen sisällöstä.
Kirjallisuuskatsauksen yläkategorioiksi nousivat positiiviseen mielenterveyteen vaikuttavat tekijät sekä mielenterveyden edistämiseksi tehtävä työ. Fyysisen terveyden, unen, ympäristön, sosiaalisten suhteiden ja hyvän itsetunnon huomattiin vaikuttavan positiivisesti mielenterveyteen. Negatiivisesti mielenterveyteen vaikuttaviin tekijöihin kuuluvat huono itsetunto, epäonnistumiset, päihteet, ongelmat sosiaalisissa suhteissa ja stressi. Johtopäätöksissä on esitelty konkreettisia keinoja positiivisen mielenterveyden edistämiseen. Konkreettisia keinoja positiivisen mielenterveyden edistämiseksi ovat itsetunnon vahvistaminen tunnistamalla omat vahvuudet, omien rajojen kunnioittaminen, ongelmien ratkaiseminen pilkkomalla asiat pieniin osiin ja laittamalla asiat perspektiiviin. Omaan psyykkiseen hyvinvointiin voi vaikuttaa huolehtimalla hyvinvoinnistaan riittävän unen, monipuolisen ruokavalion ja mieluisan liikunnan avulla. Positiivisen mielenterveyden edistämismenetelmistä tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Lisäksi voisi selvittää nuorten omia kokemuksia positiivisesta mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhausta tutkimusaineistoksi valikoitui kahdeksan tutkimusta, jotka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Valitut tutkimukset olivat suomen- ja englanninkielisiä. Lisäksi kirjallisuuskatsauksen ja teoriaosuuden pohjalta tehtiin ohjelehtinen. Ohjelehtinen on suunnattu yläasteikäisille nuorille sekä kaikille heidän kanssaan työskenteleville. Lisäksi vanhemmat voivat hyötyä ohjelehtisen sisällöstä.
Kirjallisuuskatsauksen yläkategorioiksi nousivat positiiviseen mielenterveyteen vaikuttavat tekijät sekä mielenterveyden edistämiseksi tehtävä työ. Fyysisen terveyden, unen, ympäristön, sosiaalisten suhteiden ja hyvän itsetunnon huomattiin vaikuttavan positiivisesti mielenterveyteen. Negatiivisesti mielenterveyteen vaikuttaviin tekijöihin kuuluvat huono itsetunto, epäonnistumiset, päihteet, ongelmat sosiaalisissa suhteissa ja stressi. Johtopäätöksissä on esitelty konkreettisia keinoja positiivisen mielenterveyden edistämiseen. Konkreettisia keinoja positiivisen mielenterveyden edistämiseksi ovat itsetunnon vahvistaminen tunnistamalla omat vahvuudet, omien rajojen kunnioittaminen, ongelmien ratkaiseminen pilkkomalla asiat pieniin osiin ja laittamalla asiat perspektiiviin. Omaan psyykkiseen hyvinvointiin voi vaikuttaa huolehtimalla hyvinvoinnistaan riittävän unen, monipuolisen ruokavalion ja mieluisan liikunnan avulla. Positiivisen mielenterveyden edistämismenetelmistä tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Lisäksi voisi selvittää nuorten omia kokemuksia positiivisesta mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.