Viestintätyytyväisyys ja sisäisen viestinnän kehittäminen : Case: SF-Caravan ry
Jokinen, Hanna (2020)
Jokinen, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004044467
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaationa oli karavaanareiden valtakunnallinen keskusjärjestö SF-Caravan ry. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa SF-Caravan ry:lle ajantasainen kuva järjestön ja sen 78 jäsenyhdistyksen välisen keskinäisen viestinnän tasosta ja kanavista sekä tuottaa SF-Caravan ry:lle sisäisen viestinnän kehittämisehdotuksia.
Teoreettinen viitekehys muodostui sisäisestä viestinnästä osana yhteisöviestintää, sisäisen viestinnän tehtävistä, keinoista ja kanavista sekä viestintätyytyväisyydestä. Erityishuomiota kiinnitettiin yhteisöviestintään tilanteessa, jossa toimintaympäristö on hajautetun organisaation kaltainen ja toiminta perustuu ainakin osittain vapaaehtoistoimintaan.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa sisäinen viestintä rajattiin käsittämään kohdejärjestön ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöiden välistä viestintää. Kyselyaineisto kerättiin kaikille jäsenyhdistysten puheenjohtajille ja sihteereille lähetetyn sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Tutkimusmenetelmien avulla selvitettiin SF-Caravan ry:n sisäisen viestinnän nykytilaa koskien tiedonkulkua, tiedon saamista eri kanavista, viestintätyytyväisyyttä ja viestinnän puutteita. Tulosten avulla selvitettiin kohdejärjestön sisäisen viestinnän tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tutkimuksen tulosten mukaan hyvin sujuva ja tehokas sisäinen viestintä vaatii suunnitelmallista, ajantasaista, vuorovaikutuksellista ja avointa viestintää. Liiton strategian ja toimintasuunnitelman tulee määrittää tavoitteet jatkossa myös sisäiselle viestinnälle, viestintää tulee toteuttaa vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavissa kanavissa sekä toiminnanjohtajan tulee ohjata ja koordinoida sisäistä viestintää.
Tutkimustulosten perusteella kohdejärjestölle laadittiin sisäisen viestinnän kehittämisehdotus. Tutkimustulosten perusteella kohdejärjestö lähti kehittämään toimintaansa. The target organisation of the thesis was Finnish Federation of Camping, Caravanning and Motorcaravanning (SF-Caravan), the National Association of Caravans. The aim of the study was to provide SF-Caravan with an up-to-date view of the level and channels of communication between the organisation and its 78 member associations, and to produce proposals for developing internal communication for SF-Caravan.
The theoretical framework consisted of internal communication as part of community communication, tasks, means and channels of internal communication, and communication satisfaction. Particular attention was paid to community communication in a situation where the operating environment is like to a decentralised organisation and the activities are at least partly based on voluntary activities.
Quantitative research was chosen as the approach to the study. In the study, internal communication was limited to communication between the elected representatives of the target organisation and its member associations. Questionnaires were collected using an electronic questionnaire sent to all the chairmen and secretaries of the member associations.
With the help of the research methods, the current state of internal communication of SF-Caravan was investigated as regards the flow of information, access to information from different channels, communication satisfaction and lack of communication. The results were used to identify the main areas of development of internal communication within the target organisation.
According to the results of the study, systematic, up-to-date, interactive and open communication is needed for a very smooth and efficient internal communication. The strategy and action plan of the Federation shall define objectives for internal communication in the future, the communication shall be carried out in channels that enable interaction and communality, and the Executive Director shall direct and coordinate internal communication.
Based on the results of the research, a proposal for the development of internal communication was drawn up for the target organisation. Based on the results of the research, the target organisation started to develop its activities.
Teoreettinen viitekehys muodostui sisäisestä viestinnästä osana yhteisöviestintää, sisäisen viestinnän tehtävistä, keinoista ja kanavista sekä viestintätyytyväisyydestä. Erityishuomiota kiinnitettiin yhteisöviestintään tilanteessa, jossa toimintaympäristö on hajautetun organisaation kaltainen ja toiminta perustuu ainakin osittain vapaaehtoistoimintaan.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa sisäinen viestintä rajattiin käsittämään kohdejärjestön ja sen jäsenyhdistysten luottamushenkilöiden välistä viestintää. Kyselyaineisto kerättiin kaikille jäsenyhdistysten puheenjohtajille ja sihteereille lähetetyn sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Tutkimusmenetelmien avulla selvitettiin SF-Caravan ry:n sisäisen viestinnän nykytilaa koskien tiedonkulkua, tiedon saamista eri kanavista, viestintätyytyväisyyttä ja viestinnän puutteita. Tulosten avulla selvitettiin kohdejärjestön sisäisen viestinnän tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tutkimuksen tulosten mukaan hyvin sujuva ja tehokas sisäinen viestintä vaatii suunnitelmallista, ajantasaista, vuorovaikutuksellista ja avointa viestintää. Liiton strategian ja toimintasuunnitelman tulee määrittää tavoitteet jatkossa myös sisäiselle viestinnälle, viestintää tulee toteuttaa vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavissa kanavissa sekä toiminnanjohtajan tulee ohjata ja koordinoida sisäistä viestintää.
Tutkimustulosten perusteella kohdejärjestölle laadittiin sisäisen viestinnän kehittämisehdotus. Tutkimustulosten perusteella kohdejärjestö lähti kehittämään toimintaansa.
The theoretical framework consisted of internal communication as part of community communication, tasks, means and channels of internal communication, and communication satisfaction. Particular attention was paid to community communication in a situation where the operating environment is like to a decentralised organisation and the activities are at least partly based on voluntary activities.
Quantitative research was chosen as the approach to the study. In the study, internal communication was limited to communication between the elected representatives of the target organisation and its member associations. Questionnaires were collected using an electronic questionnaire sent to all the chairmen and secretaries of the member associations.
With the help of the research methods, the current state of internal communication of SF-Caravan was investigated as regards the flow of information, access to information from different channels, communication satisfaction and lack of communication. The results were used to identify the main areas of development of internal communication within the target organisation.
According to the results of the study, systematic, up-to-date, interactive and open communication is needed for a very smooth and efficient internal communication. The strategy and action plan of the Federation shall define objectives for internal communication in the future, the communication shall be carried out in channels that enable interaction and communality, and the Executive Director shall direct and coordinate internal communication.
Based on the results of the research, a proposal for the development of internal communication was drawn up for the target organisation. Based on the results of the research, the target organisation started to develop its activities.