Asiakaskohtaamisen ABC
Vessari, Juuso (2019)
Vessari, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034457
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ja syventää myyjien tietoutta
kokonaisvaltaisen myynnillisen asiakaskohtaamisen eri vaiheista. Tarkoituksena oli kehittää yrityksen X asiakaskohtaamismallin pohjalta toimintamalli myyjille, jossa yhdistyvät asiakaskohtaamismalli ja myynnin kannalta
oleellisimmat toimintatavat. Toimintamallin kehityksessä käytettiin alan
kirjallisuutta ja tutkimushaastatteluita.
Opinnäytetyössä avattiin ja koottiin yhteen asiakaskohtaamisen tärkeimmät elementit. Teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa oikeaoppista sanatonta- ja sanallista viestintää kasvokkain tapahtuvassa myynnissä. Työn
loppuun kasattiin myyjien toimintamalli, joka havainnollistaa oikeaoppisen
työskentelyn. Malli etenee kronologisessa järjestyksessä alkaen valmistautumisesta asiakkaan kohtaamiseen ja päättyen asiakkaan poistumisen jälkeiseen oman työskentelyn analysointiin. Opinnäytetyö tarkoitettiin toiminaan myös oppaana myyjille ja tukemaan sekä vahvistamaan heidän myynti- ja asiakaspalvelutaitojaan.
kokonaisvaltaisen myynnillisen asiakaskohtaamisen eri vaiheista. Tarkoituksena oli kehittää yrityksen X asiakaskohtaamismallin pohjalta toimintamalli myyjille, jossa yhdistyvät asiakaskohtaamismalli ja myynnin kannalta
oleellisimmat toimintatavat. Toimintamallin kehityksessä käytettiin alan
kirjallisuutta ja tutkimushaastatteluita.
Opinnäytetyössä avattiin ja koottiin yhteen asiakaskohtaamisen tärkeimmät elementit. Teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa oikeaoppista sanatonta- ja sanallista viestintää kasvokkain tapahtuvassa myynnissä. Työn
loppuun kasattiin myyjien toimintamalli, joka havainnollistaa oikeaoppisen
työskentelyn. Malli etenee kronologisessa järjestyksessä alkaen valmistautumisesta asiakkaan kohtaamiseen ja päättyen asiakkaan poistumisen jälkeiseen oman työskentelyn analysointiin. Opinnäytetyö tarkoitettiin toiminaan myös oppaana myyjille ja tukemaan sekä vahvistamaan heidän myynti- ja asiakaspalvelutaitojaan.