Erityislasten tukeminen : nivelvaiheet 5-6-vuotialla ja 16-17-vuotiailla
Moisio, Tiia; Forss, Liisa (2020)
Moisio, Tiia
Forss, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034427
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda kaksi erillistä opasta erityislasten ja -nuorten kanssa toimivien ammattilaisten työn tueksi. Toimeksi antajamme oli Viitasaaren kaupungin tuettu asuminen, joka tarvitsi oppaan tukeakseen erityisnuorten itsenäistymistä. Toinen oppaamme oli tarkoitettu varhaiskasvatukseen erityislasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Loimme kaksi opasta, koska ne tukivat toinen toisiaan jatkumona. Tarkoituksena oli tukea tärkeässä nivelvaiheessa olevia erityslapsia ja -nuoria, koska mitä varhaisemmassa vaiheessa tuki saadaan erityislapselle, sen nopeammin sen vaikutukset näkyvät myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössämme rajasimme erityislasten ja -nuorten ryhmäksi autismin kirjon, kehitysvammaisuuden ja oppimisvaikeudet. Teoriaosuudessa käsittelimme erityislasten- ja nuorten erityisyyden piirteitä, osallisuutta, sosiaalista vuorovaikutusta ja nivelvaiheita.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla erityislasten ja -nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia; kysymykset olivat yhdessä mietittyjä ja pohjautuivat jo kerättyyn aineistoon. Haastateltavat koostuivat erityislasten ja -nuorten kanssa työskentelevistä ammattilaisista. Haastateltavia oli viisi, ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten ja sähköpostitse lomakkeen avulla. Aineiston analysoimiseen käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyö prosessin tuloksena syntyivät oppaat erityislasten ja erityisnuorten itsenäistymisen ja itseohjautuvuuden tukemiseksi, mistä saimme toimeksiantajalta hyvää palautetta. The Purpose of our thesis was to create two different guidebooks to professionals who work with children and young people with special needs. Our client was Viitasaari city’s social housing who needed guidebook to support young people with special needs in their independent proses. Our second guidebook was intended for early childhood education to professionals who work with children with special needs. We create two guidebooks because they support one of another. The purpose of both guides was to support children with special needs in transition points because the earlier support is given the sooner its effects can see in the future.
In our thesis we limited the group of children and young people of special needs to autism, retardation and learning disabilities. In the theoretical part of our thesis we examined special features, inclusion, social interaction and joint steps.
Our thesis was conducted as a functional study. Materials was collected by interviewing professionals who work with children and young people with special needs. Interview question were before thinked and based on our before collected material. Interviewees was selected by professionals who work with children and young people with special needs. We were managed to interview 5 people for our thesis. Interviews were made individual interviews and email. The materials were analyzed using theory guided content analysis.
As a result, we create guides to support special young people’s independence and children with special needs. Which we got good feedback
Opinnäytetyössämme rajasimme erityislasten ja -nuorten ryhmäksi autismin kirjon, kehitysvammaisuuden ja oppimisvaikeudet. Teoriaosuudessa käsittelimme erityislasten- ja nuorten erityisyyden piirteitä, osallisuutta, sosiaalista vuorovaikutusta ja nivelvaiheita.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla erityislasten ja -nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia; kysymykset olivat yhdessä mietittyjä ja pohjautuivat jo kerättyyn aineistoon. Haastateltavat koostuivat erityislasten ja -nuorten kanssa työskentelevistä ammattilaisista. Haastateltavia oli viisi, ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten ja sähköpostitse lomakkeen avulla. Aineiston analysoimiseen käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyö prosessin tuloksena syntyivät oppaat erityislasten ja erityisnuorten itsenäistymisen ja itseohjautuvuuden tukemiseksi, mistä saimme toimeksiantajalta hyvää palautetta.
In our thesis we limited the group of children and young people of special needs to autism, retardation and learning disabilities. In the theoretical part of our thesis we examined special features, inclusion, social interaction and joint steps.
Our thesis was conducted as a functional study. Materials was collected by interviewing professionals who work with children and young people with special needs. Interview question were before thinked and based on our before collected material. Interviewees was selected by professionals who work with children and young people with special needs. We were managed to interview 5 people for our thesis. Interviews were made individual interviews and email. The materials were analyzed using theory guided content analysis.
As a result, we create guides to support special young people’s independence and children with special needs. Which we got good feedback