Matkailun sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Klemetti, Jerika (2020)
Klemetti, Jerika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004034420
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä matkailun sosiaalisen median markkinointisuunnitelma opinnäytetyön toimeksiantajalle Visit Häme -hankkeelle. Hankkeen tarkoitus on edistää matkailua Kanta-Hämeen seudulla. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toteutettiin vuosikellon muodossa. Vuosikellon tavoite oli lisätä tietoisuutta kyseisestä hankkeesta sosiaalisessa mediassa ja näin tuoda enemmän tunnettavuutta kyseiselle hankkeelle.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuuluu johdanto, teoriaosuus sekä toiminnallinen osuus. Johdannossa perehdyttiin tarkemmin työn toimeksiantajaan. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin syvällisemmin sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin sekä vastuulliseen matkailuun. Työn toiminnallisessa osuudessa käytiin tarkemmin läpi työssä käytetyt tutkimusmenetelmät sekä niiden eettisyys ja vuosikellon rakentumisen eri vaiheet.
Toiminnallisen opinnäytetyön konkreettinen tuotos oli vuosikello. Vuosikello helpottaa Visit Häme -hankkeen toiminnan suunnittelua sekä ajankäyttöä pitkällä aikavälillä. Vuosikellosta käy ilmi vuoden jokaisen kuukauden tapahtumat ja teemat, joita toimeksiantaja voi käyttää osana markkinointiaan. Vaikkakin vuosikello tehtiin monivuotiseksi, sitä tulee päivittää tasaisin väliajoin muuttuvan maailman mukana.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuuluu johdanto, teoriaosuus sekä toiminnallinen osuus. Johdannossa perehdyttiin tarkemmin työn toimeksiantajaan. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin syvällisemmin sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin sekä vastuulliseen matkailuun. Työn toiminnallisessa osuudessa käytiin tarkemmin läpi työssä käytetyt tutkimusmenetelmät sekä niiden eettisyys ja vuosikellon rakentumisen eri vaiheet.
Toiminnallisen opinnäytetyön konkreettinen tuotos oli vuosikello. Vuosikello helpottaa Visit Häme -hankkeen toiminnan suunnittelua sekä ajankäyttöä pitkällä aikavälillä. Vuosikellosta käy ilmi vuoden jokaisen kuukauden tapahtumat ja teemat, joita toimeksiantaja voi käyttää osana markkinointiaan. Vaikkakin vuosikello tehtiin monivuotiseksi, sitä tulee päivittää tasaisin väliajoin muuttuvan maailman mukana.