Terveydenhuollon ammattihenkilöiden kokemukset etäpalveluiden käyttöönotosta avoterveydenhuollossa
Härkönen, Maria; Lähde, Niina (2020)
Härkönen, Maria
Lähde, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024363
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli selvittää Tampereen terveydenhuollon sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien kokemuksia etäpalveluiden käyttöönotosta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla voitaisiin edistää etäpalveluiden käyttöönoton toimivuutta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluissa oli neljä hoitotyön ammattilaista kultakin opinnäytetyöhön osallistuvalta terveysasemalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tuloksista kävi ilmi, että sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien kokemukset etäpalveluiden käyttöönotosta ovat sekä positiivisia että negatiivisia. Etäpalveluiden käyttö opetellaan itsenäisesti työn ohessa tai kollegoiden perehdyttämänä. Sairaan- ja terveydenhoitajat kokivat, että toimiessaan etäpalvelut helpottavat ja nopeuttavat työskentelyä sekä madaltavat asiakkaiden kynnystä yhteydenottoon. Sekä terveydenhuollon ammattihenkilöiden että asiakkaiden asenteet ovat muuttuneet etäpalveluja kohtaan niiden käytön myötä. Etäpalveluissa ja niiden käyttöönotossa on kuitenkin sairaan- ja terveydenhoitajien mielestä vielä paljon kehitettävää.
Sairaan- ja terveydenhoitajien näkökulmasta etäpalveluiden käyttöönottoa edistävät käytännönläheinen sekä systemaattinen koulutus. Lisäksi he toivoivat riittävästi aikaa etäpalveluiden käytön opettelulle ja kollegoiden perehdyttämiselle. Käyttöönottoa edistävät myös helppokäyttöiset ja työhön sopivat etäpalvelut sekä asiakkaiden informointi etäpalveluista. Ennen käyttöönottoa olisi myös hyvä tehdä esivalmisteluja. Sairaan- ja terveydenhoitajat myös kokivat, että hoitajan oma työkokemus edistää tiedonhallintaa ja näin edistää uusien etäpalveluiden käyttöönottoa.
Tuloksista kävi ilmi, että sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien kokemukset etäpalveluiden käyttöönotosta ovat sekä positiivisia että negatiivisia. Etäpalveluiden käyttö opetellaan itsenäisesti työn ohessa tai kollegoiden perehdyttämänä. Sairaan- ja terveydenhoitajat kokivat, että toimiessaan etäpalvelut helpottavat ja nopeuttavat työskentelyä sekä madaltavat asiakkaiden kynnystä yhteydenottoon. Sekä terveydenhuollon ammattihenkilöiden että asiakkaiden asenteet ovat muuttuneet etäpalveluja kohtaan niiden käytön myötä. Etäpalveluissa ja niiden käyttöönotossa on kuitenkin sairaan- ja terveydenhoitajien mielestä vielä paljon kehitettävää.
Sairaan- ja terveydenhoitajien näkökulmasta etäpalveluiden käyttöönottoa edistävät käytännönläheinen sekä systemaattinen koulutus. Lisäksi he toivoivat riittävästi aikaa etäpalveluiden käytön opettelulle ja kollegoiden perehdyttämiselle. Käyttöönottoa edistävät myös helppokäyttöiset ja työhön sopivat etäpalvelut sekä asiakkaiden informointi etäpalveluista. Ennen käyttöönottoa olisi myös hyvä tehdä esivalmisteluja. Sairaan- ja terveydenhoitajat myös kokivat, että hoitajan oma työkokemus edistää tiedonhallintaa ja näin edistää uusien etäpalveluiden käyttöönottoa.