Kirjallisuus ikääntyvien hyvinvoinnin tukena : kirjallisuusaiheinen materiaalipaketti vapaaehtoisille
Kuusisto, Ella-Lotta; Lindèn, Annika (2019)
Kuusisto, Ella-Lotta
Lindèn, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024355
Tiivistelmä
Toimeksiantajanamme oli Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n koordinoima SIPPE-projekti, jolla pyritään lisäämään ikäihmisten osallisuutta ja hyvinvointia, sekä ehkäisemään ikäihmisten syrjäytymistä. SIPPE-toiminnalla on kaksi kohderyhmää, yli 60- vuotiaat kotona asuvat ihmiset sekä toiminnassa mukana olevat ikääntyneet vapaaehtoiset. Tärkeimpänä yhteistyötahona olivat projektin työntekijät. SIPPE-toimintaa kehitettiin osana vuosina 2015-2017 toteutettua “Promoting Social Inclusion of Elderly through Wellbeing Parties”-hanketta.
Kehittämistyönämme oli suunnitella kirjallisuusaiheiset SIPPE-hyvinvointikutsut ja koota siihen liittyvä materiaalipaketti, jonka tarkoitus on tarjota vapaaehtoiselle esittelijälle tarvittava pohjatieto kirjallisuusteemaisten hyvinvointikutsujen pitämiseen. Kehittämistyön kannalta oli tärkeää osallistaa esimerkiksi haastattelemalla kirjallisuusteemaisten kutsujen pitämisestä kiinnostuneita vapaaehtoisia esittelijöitä, joiden käyttöön materiaalipaketti tulisi. Vapaaehtoisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa käydyn dialogisen keskustelun pohjalta työstimme materiaalipaketin sisällön. Materiaalipakettia käytettiin kaksien kirjallisuusteemaisten koekutsujen järjestämiseen. Keräsimme koekutsuista palautetta osallistujilta ja esittelijältä itseltään, jonka avulla viimeistelimme materiaalipaketin.
Kehittämistyömme tuloksena syntyi kirjallisuus-materiaalipaketti, jossa on tietoa kirjallisuuden eri muodoista, lukemisen hyvinvointivaikutuksista, ohjeita kutsujen pitämiseen ja teemaan sopivia toiminnallisia harjoitteita. Paketti sai positiivista palautetta materiaalia ensi kertaa käyttävältä esittelijältä ja kirjallisuusteema herätti innostusta koekutsuille osallistuneissa ikäihmisissä. Kehittämistyömme toteutui sille tarpeellisella laajuudella, jonka lisäksi työmme sivutuotoksena syntyi esittelijän muistilista uusien esittelijöiden tueksi. Niin pakettia kuin muistilistaa on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa SIPPE-toiminnan laajentuessa. Our client for the development project was the SIPPE- project, which is coordinated by Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry. The project aims to increase participation and wellbeing and prevent the social exclusion of elderly people. SIPPE- model has two target groups, people over 60 years old who still live at home and the elderly volunteers who are involved with the project. Our most important collaborators were the employers of the SIPPE- project. SIPPE- model was developed as a part of the Promoting Social Inclusion of Elderly through Wellbeing Parties- project during 2015-2017.
The aim of our development project was to create a training material package for volunteers so that they are able to hold literature themed wellbeing parties. It was important to our development process to involve as much as possible the volunteers who were intrested in the literature theme, for example by interviewing them. From the dialogue with volunteers and other collaborators, we created the contents of the training material. We then held two literature themed wellbeing parties to test the material and collected feedback from the participants and the volunteer herself. We used the feedback to further develop the training material.
The result of our development process was training material that contains information about different forms of literature and how consuming literature can enhance your wellbeing, advice on how to hold wellbeing parties and tips for practical exercises. The material received positive feedback from the volunteer who used it for the first time and the participants were enthusiastic about the theme. The development project came together as needed and as a side project we developed a list of tips and advice for new volunteers. Both the training material and the list of tips are useful as the SIPPE- model extends to new cities and new volunteers are trained.
Kehittämistyönämme oli suunnitella kirjallisuusaiheiset SIPPE-hyvinvointikutsut ja koota siihen liittyvä materiaalipaketti, jonka tarkoitus on tarjota vapaaehtoiselle esittelijälle tarvittava pohjatieto kirjallisuusteemaisten hyvinvointikutsujen pitämiseen. Kehittämistyön kannalta oli tärkeää osallistaa esimerkiksi haastattelemalla kirjallisuusteemaisten kutsujen pitämisestä kiinnostuneita vapaaehtoisia esittelijöitä, joiden käyttöön materiaalipaketti tulisi. Vapaaehtoisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa käydyn dialogisen keskustelun pohjalta työstimme materiaalipaketin sisällön. Materiaalipakettia käytettiin kaksien kirjallisuusteemaisten koekutsujen järjestämiseen. Keräsimme koekutsuista palautetta osallistujilta ja esittelijältä itseltään, jonka avulla viimeistelimme materiaalipaketin.
Kehittämistyömme tuloksena syntyi kirjallisuus-materiaalipaketti, jossa on tietoa kirjallisuuden eri muodoista, lukemisen hyvinvointivaikutuksista, ohjeita kutsujen pitämiseen ja teemaan sopivia toiminnallisia harjoitteita. Paketti sai positiivista palautetta materiaalia ensi kertaa käyttävältä esittelijältä ja kirjallisuusteema herätti innostusta koekutsuille osallistuneissa ikäihmisissä. Kehittämistyömme toteutui sille tarpeellisella laajuudella, jonka lisäksi työmme sivutuotoksena syntyi esittelijän muistilista uusien esittelijöiden tueksi. Niin pakettia kuin muistilistaa on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa SIPPE-toiminnan laajentuessa.
The aim of our development project was to create a training material package for volunteers so that they are able to hold literature themed wellbeing parties. It was important to our development process to involve as much as possible the volunteers who were intrested in the literature theme, for example by interviewing them. From the dialogue with volunteers and other collaborators, we created the contents of the training material. We then held two literature themed wellbeing parties to test the material and collected feedback from the participants and the volunteer herself. We used the feedback to further develop the training material.
The result of our development process was training material that contains information about different forms of literature and how consuming literature can enhance your wellbeing, advice on how to hold wellbeing parties and tips for practical exercises. The material received positive feedback from the volunteer who used it for the first time and the participants were enthusiastic about the theme. The development project came together as needed and as a side project we developed a list of tips and advice for new volunteers. Both the training material and the list of tips are useful as the SIPPE- model extends to new cities and new volunteers are trained.