Päivystysosaston potilaan kotiuttamisen kehittäminen
Loppinen, Netta; Häkli, Leevi; Valvee, Noora (2020)
Loppinen, Netta
Häkli, Leevi
Valvee, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004014282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli päivystysosaston potilaan kotiuttamisen kehittäminen, ja työn tarkoituksena oli selvittää ja kuvata päivystysosaston kotiuttamiseen liittyviä haasteita ja ongelmia. Haastatteluista (N=10) saadun tiedon pohjalta järjestetään työpaja, jonka tarkoituksena on löytää ideoita kotiuttamisen kehittämiseksi päivystysosastolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää päivystysosaston potilaan kotiutusta. Opinnäytetyön tilaaja oli Satasairaalan päivystysosasto.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisena ja sen suunnittelu aloitettiin keväällä 2019. Huhtikuussa järjesttiin tapaaminen opinnäytetyön tilaajan kanssa, jonka jälkeen opinnäytetyön aihe täsmentyi nykyiseen muotoonsa. Opinnäytetyötä ja sen suunnitelmaa varten tutkimuksia haettiin Medic, Melinda, Cinahl, Google Scholar sekä Satakunnan ammattikunnan kirjasto Finnasta. Lisäksi tutkimuksia haettiin manuaalisella haulla, ja kaikkiaan tutkimuksia löydettiin 11 kappaletta. Suunnitelma opinnäytetyötä varten valmistui lokakuussa 2019 ja lupa työn tekemiseen haettiin saman vuoden marraskuussa. Luvan saatua, tehtiin sopimus työn tekemistä varten.
Projektissa haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kymmentä päivystysosaston sairaanhoitajaa. Saatu aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällön analyysiä. Haastatteluissa saadun aineiston pohjalta järjestettiin osastolla työpaja, jossa luotiin ehdotuksia kotiutuksen kehittämiseen. Haastatteluissa löytyneitä kotiutuksen ongelmia ja haasteita olivat muun muassa ongelmat lääkehoidossa, moniammatillisuuden toteutumisen ongelmat, tarkistuslistan sopimattomuus osastolle, sekä ilmenneet ongelmat kotiutuksen jälkeen. Hyviä käytäntöjä kotiutukseen liittyen oli muun muassa tiedon välittämiseen liittyviä, potilasohjaukseen liittyviä, sosiaalisen tuen huolehtiminen. Työpajassa syntyi myös varteenotettavia kehittämiskohteita, joita olivat muun muassa osastolle sopiva checklistan kehittäminen, soittoajan järjestäminen kotiutuneelle potilaalle ja koulutusten järjestäminen hoitajille.
Jatkokehittämisen mahdollisuuksia työlle on kotiuttamisen kehittämisen keinojen toteuttaminen käytännössä. Esimerkiksi kotiutuksen checklista on oiva jatkokehittämisen kohde jatkoa ajatellen. Lisäksi organisaation sisällä jatkokehityksen mahdollisuus on esimerkiksi koulutuksien järjestäminen hoitajille.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisena ja sen suunnittelu aloitettiin keväällä 2019. Huhtikuussa järjesttiin tapaaminen opinnäytetyön tilaajan kanssa, jonka jälkeen opinnäytetyön aihe täsmentyi nykyiseen muotoonsa. Opinnäytetyötä ja sen suunnitelmaa varten tutkimuksia haettiin Medic, Melinda, Cinahl, Google Scholar sekä Satakunnan ammattikunnan kirjasto Finnasta. Lisäksi tutkimuksia haettiin manuaalisella haulla, ja kaikkiaan tutkimuksia löydettiin 11 kappaletta. Suunnitelma opinnäytetyötä varten valmistui lokakuussa 2019 ja lupa työn tekemiseen haettiin saman vuoden marraskuussa. Luvan saatua, tehtiin sopimus työn tekemistä varten.
Projektissa haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kymmentä päivystysosaston sairaanhoitajaa. Saatu aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällön analyysiä. Haastatteluissa saadun aineiston pohjalta järjestettiin osastolla työpaja, jossa luotiin ehdotuksia kotiutuksen kehittämiseen. Haastatteluissa löytyneitä kotiutuksen ongelmia ja haasteita olivat muun muassa ongelmat lääkehoidossa, moniammatillisuuden toteutumisen ongelmat, tarkistuslistan sopimattomuus osastolle, sekä ilmenneet ongelmat kotiutuksen jälkeen. Hyviä käytäntöjä kotiutukseen liittyen oli muun muassa tiedon välittämiseen liittyviä, potilasohjaukseen liittyviä, sosiaalisen tuen huolehtiminen. Työpajassa syntyi myös varteenotettavia kehittämiskohteita, joita olivat muun muassa osastolle sopiva checklistan kehittäminen, soittoajan järjestäminen kotiutuneelle potilaalle ja koulutusten järjestäminen hoitajille.
Jatkokehittämisen mahdollisuuksia työlle on kotiuttamisen kehittämisen keinojen toteuttaminen käytännössä. Esimerkiksi kotiutuksen checklista on oiva jatkokehittämisen kohde jatkoa ajatellen. Lisäksi organisaation sisällä jatkokehityksen mahdollisuus on esimerkiksi koulutuksien järjestäminen hoitajille.