Turvallisen liikkumisen puolesta : kypärätemppu
Ahonen, Janni; Kukkurainen, Saara (2020)
Ahonen, Janni
Kukkurainen, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314263
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli ottaa selvää työmatkapyöräilijöiden pyöräilykypärän käytöstä ja syistä siihen, miksi kypärää käytetään tai miksi ei käytetä sitä. Lisäksi tarkoituksena oli järjestää pop up -tapahtuma, jossa annamme tietoa aivovammoista sekä kypäränkäytön eduista. Tavoitteenamme on ollut saada hyvällä markkinoinnilla lisättyä työmatkapyöräilijöiden kypäränkäyttöä pop up -tapahtuman avulla, jossa yhteistyökumppanina oli liikenneturvan edustaja Kari Vaske. Tapahtuma suunnattiin Eksoten työntekijöille Etelä-Karjalan keskussairaalassa.
Opinnäytetyössämme selvitimme kyselyn avulla sitä, kuinka moni työmatkapyöräilijä käyttää pyöräilykypärää, ja mahdollisia perusteluita sille, miksi sitä käyttää tai ei käytä. Opinnäytetyön teoria-aineisto on koottu sähköisistä tietokannoista, hoitoalan tieteellisistä lehdistä, internetistä sekä kirjoista. Aineiston keräämisestä on otettu huomioon tieteellisyys, luotettavuus, tuoreus sekä aiheiden rajaus.
Kyselyllämme saimme selville, että 77 % vastanneista käyttää pyöräilykypärää ja 23 % eivät käytä. Perusteluiksi saimme erilaisia syitä kypärän käyttämiselle sekä käyttämättä jättämiselle. Suuri osa kypärää käyttävistä perustelivat sen turvallisuutena. Käyttämättä jättäneistä iso osa ei pyöräile tai omista pyöräilykypärää.
Opinnäytetyön teemana on vahvasti sosiaalinen markkinointi, ja sen merkitys ihmisten käyttäytymiseen henkilökohtaisella tasolla. Tehokkaalla sosiaalisella markkinoinnilla aikaansaatu käytöksen vahvistaminen toisi suuren kansanterveydellisen hyödyn myös pyöräilykypärän käytön kautta aivovammojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyöllemme voisi olla uusi samankaltainen tapahtuma ja kysely, jotta tuloksia voisi verrata. Kyselyn toteutuksen voisi tehdä webropolin kautta, jolloin otanta olisi mahdollisesti suurempi.
Opinnäytetyössämme selvitimme kyselyn avulla sitä, kuinka moni työmatkapyöräilijä käyttää pyöräilykypärää, ja mahdollisia perusteluita sille, miksi sitä käyttää tai ei käytä. Opinnäytetyön teoria-aineisto on koottu sähköisistä tietokannoista, hoitoalan tieteellisistä lehdistä, internetistä sekä kirjoista. Aineiston keräämisestä on otettu huomioon tieteellisyys, luotettavuus, tuoreus sekä aiheiden rajaus.
Kyselyllämme saimme selville, että 77 % vastanneista käyttää pyöräilykypärää ja 23 % eivät käytä. Perusteluiksi saimme erilaisia syitä kypärän käyttämiselle sekä käyttämättä jättämiselle. Suuri osa kypärää käyttävistä perustelivat sen turvallisuutena. Käyttämättä jättäneistä iso osa ei pyöräile tai omista pyöräilykypärää.
Opinnäytetyön teemana on vahvasti sosiaalinen markkinointi, ja sen merkitys ihmisten käyttäytymiseen henkilökohtaisella tasolla. Tehokkaalla sosiaalisella markkinoinnilla aikaansaatu käytöksen vahvistaminen toisi suuren kansanterveydellisen hyödyn myös pyöräilykypärän käytön kautta aivovammojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyöllemme voisi olla uusi samankaltainen tapahtuma ja kysely, jotta tuloksia voisi verrata. Kyselyn toteutuksen voisi tehdä webropolin kautta, jolloin otanta olisi mahdollisesti suurempi.