Kehitysvammaisten kuntoutusohjauksen kehittämistarve työntekijöiden näkökulmasta
Pulli, Päivi (2020)
Pulli, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314260
Tiivistelmä
YK:n yleissopimus vaatii toimijoita järjestämään laaja-alaisia palveluita erityisen tuen tarpeessa olevan henkilön yksilöllisiin tarpeisiin ja vahvuuksiin perustuen. Kuntoutusohjauksen avulla voidaan edistää erityisen tuen tarpeessa olevien henkilöiden, kuten kehitysvammaisten, mahdollisimman itsenäisen elämän toteutumista omassa kodissa ja lähellä henkilön omaa yhteisöä. Kuntoutusohjaus on hyvin laaja-alainen palvelu sisältäen jokapäiväisten taitojen ohjausta sekä elementtejä kotipalvelun, palveluohjauksen, kuntoutusohjauksen ja toimintaterapian kokonaisuuksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuntoutusohjaajien ja vammaispalvelun asiakasohjauksen työntekijöiden oma näkemys tuottamastaan palvelusta ja tarkoituksena oli kuntoutusohjauksen kehittäminen vastaamaan asiakkaiden jatkuvasti muuttuvia tarpeita. Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistyönä. Aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin kuntoutusohjaajien ja asiakasohjauksen työntekijöiden kesken Padlet-nettiseinän avulla, jota käytettiin myös toisessa vaiheessa. Toisessa vaiheessa kysely laajennettiin myös sidosryhmille. Kolmannessa vaiheessa tutkimus palautettiin takaisin kuntoutusohjaajille ja asiakasohjauksen työntekijöille Google Forms kyselyn avulla.
Tulokset vahvistivat, että yhteistyön ja yhteiskehittämisen tarve ilmeinen, jotta saavutetaan asiakasosallisuus palveluiden kehittämiseksi ja joustavan palvelurakenteen aikaansaamiseksi. Sähköisten palveluiden kehittämisen avulla voidaan lisätä asiakasosallisuuden merkitystä. Tutkimustuloksia on hyödynnetty aloittamalla kahden eri tiimin välinen yhteiskehittäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuntoutusohjaajien ja vammaispalvelun asiakasohjauksen työntekijöiden oma näkemys tuottamastaan palvelusta ja tarkoituksena oli kuntoutusohjauksen kehittäminen vastaamaan asiakkaiden jatkuvasti muuttuvia tarpeita. Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistyönä. Aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin kuntoutusohjaajien ja asiakasohjauksen työntekijöiden kesken Padlet-nettiseinän avulla, jota käytettiin myös toisessa vaiheessa. Toisessa vaiheessa kysely laajennettiin myös sidosryhmille. Kolmannessa vaiheessa tutkimus palautettiin takaisin kuntoutusohjaajille ja asiakasohjauksen työntekijöille Google Forms kyselyn avulla.
Tulokset vahvistivat, että yhteistyön ja yhteiskehittämisen tarve ilmeinen, jotta saavutetaan asiakasosallisuus palveluiden kehittämiseksi ja joustavan palvelurakenteen aikaansaamiseksi. Sähköisten palveluiden kehittämisen avulla voidaan lisätä asiakasosallisuuden merkitystä. Tutkimustuloksia on hyödynnetty aloittamalla kahden eri tiimin välinen yhteiskehittäminen.