Äkillisen hengitysvajauksen hoito akuuttihoitotyössä : oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Tikkanen, Laura (2020)
Tikkanen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sairaanhoitajaopintoja tukeva oppimateriaali äkillisen hengitysvajauksen hoidosta akuuttihoitotyössä, perustuen ajankohtaisimpiin hoitosuosituksiin. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi hengityselimistön anatomiaa ja fysiologiaa, äkillisen hengitysvajauksen määritelmä, yleisimmät syyt sekä hoitomenetelmät.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii LAB-ammattikorkeakoulu, jonka sairaanhoitajaopiskelijoille sekä hoitotyön opettajille verkko-oppimateriaali on ensisijaisesti tarkoitettu.
Opinnäytetyön tuotos on Powerpoint-ohjelmalla tuotettu verkko-oppimateriaali, jossa on kuvattu äkillisen hengitysvajauksen hoidon ydinkohdat. Powerpoint - oppimateriaalia tukee opinnäytetyön raportti, jossa opetettava ilmiö on kuvattu laajemmin.
Akuuttihoitotyön kurssille osallistuneille opiskelijoille järjestetyssä palautekyselyssä selvisi, että tuotoksena verkko-oppimateriaali oli onnistunut ja opintoja tukeva. Verkko-oppimateriaalin visuaalisuus ja helppolukuisuus koettiin eduksi opiskeltaessa uutta aihetta. Opinnäytetyön myötä LAB-ammattikorkeakoulun opettajat saavat uutta oppimateriaalia opetuksen tueksi. The aim of this thesis was to produce nursing study material on acute respiratory failure in acute care, based on the most current nursing recommendations. The theoretical framework of this thesis goes over the anatomy and physiology of the respiratory system, definition of acute respiratory failure, common causes and treatment methods.
The thesis is commissioned by LAB University of Applied Sciences, whose e-learning material is primarily intended for nursing students and nursing teachers.
The product of this thesis is an e-learning material made with a Powerpoint-program, which describes the key points in the treatment of acute respiratory failure. The Powerpoint-learning material is supported by a thesis report, which provides a broader description of the topic being taught.
A feedback survey of students who attended the acute care course found out whether e-learning material was successful and supportive of studies. The visual and easy-to-read content of the e-learning material was seen as an advantage when studying a new topic. With this thesis, LAB University of Applied Sciences teachers will receive new teaching aids to support their teaching.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii LAB-ammattikorkeakoulu, jonka sairaanhoitajaopiskelijoille sekä hoitotyön opettajille verkko-oppimateriaali on ensisijaisesti tarkoitettu.
Opinnäytetyön tuotos on Powerpoint-ohjelmalla tuotettu verkko-oppimateriaali, jossa on kuvattu äkillisen hengitysvajauksen hoidon ydinkohdat. Powerpoint - oppimateriaalia tukee opinnäytetyön raportti, jossa opetettava ilmiö on kuvattu laajemmin.
Akuuttihoitotyön kurssille osallistuneille opiskelijoille järjestetyssä palautekyselyssä selvisi, että tuotoksena verkko-oppimateriaali oli onnistunut ja opintoja tukeva. Verkko-oppimateriaalin visuaalisuus ja helppolukuisuus koettiin eduksi opiskeltaessa uutta aihetta. Opinnäytetyön myötä LAB-ammattikorkeakoulun opettajat saavat uutta oppimateriaalia opetuksen tueksi.
The thesis is commissioned by LAB University of Applied Sciences, whose e-learning material is primarily intended for nursing students and nursing teachers.
The product of this thesis is an e-learning material made with a Powerpoint-program, which describes the key points in the treatment of acute respiratory failure. The Powerpoint-learning material is supported by a thesis report, which provides a broader description of the topic being taught.
A feedback survey of students who attended the acute care course found out whether e-learning material was successful and supportive of studies. The visual and easy-to-read content of the e-learning material was seen as an advantage when studying a new topic. With this thesis, LAB University of Applied Sciences teachers will receive new teaching aids to support their teaching.