Seksuaalikasvatusta varhaiskasvatuksessa : teemaviikko viisivuotiaille
Benigni, Sofia; Vuoristo, Rihuna (2020)
Benigni, Sofia
Vuoristo, Rihuna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314222
Tiivistelmä
Seksuaalisuus on keskeinen osa ihmisyyttä, johon lukeutuu muun muassa seksuaalinen kehitys, mielihyvä, intimiteetti, identiteetin ja suuntautumisen kysymykset. Seksuaalisuuteen vaikuttaa niin yksilön perimä kuin ympäristön tekijät, kuten kulttuuri ja yhteiskunta. Hyvään seksuaaliterveyteen kuuluu fyysistä, emotionaalista, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Alle kouluikäisen lapsen seksuaalista kehitysvaihetta värittävät erityisesti uteliaisuus ja estottomuus, ihastumiset, oman kehon haltuunotto ja kehoitsetunnon muodostuminen, sääntöjen ja normien oppiminen, omien ja muiden rajojen tutkiminen ja löytäminen sekä vuorovaikutus aikuisten ja ikätoverien kanssa. Nämä aiheet näkyvät vahvasti alle kouluikäisten lasten laadukkaassa seksuaalikasvatuksessa.
Seksuaalikasvatusta on esiintynyt jossain muodossa suomalaisessa koulumaailmassa 1970-luvulta lähtien. Se on pitkälti sidoksissa terveystiedon oppiaineeseen ja näin ollen kouluikäisiin lapsiin, mutta tarvetta aikaistamiselle ja työkaluille seksuaalikasvatuksen tarjoamiseen varhaiskasvatuksessa löytyy. Hyvään seksuaalivalistukseen kuuluu monta osa-aluetta, joista alle kouluikäisten lasten kanssa työskennellessä keskiöön nousee lapsentasoisuus ja lasten luontaisen uteliaisuuden tukeminen kysymyksiin vastaamalla.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja järjestettiin seksuaalikasvatuksellinen teemaviikko viisivuotiaiden päiväkotiryhmään Espoossa sijaitsevaan Päiväkoti Nallentupaan. Viidelle päivälle suunniteltiin tietty teema ja tähän teemaan liittyvä harjoitus. Aiheita lähestyttiin leikin, mielikuvituksen, liikunnan ja taiteen keinojen kautta.
Viikon järjestäminen sujui onnistuneesti. Teoriatietoon pohjatut päivätavoitteet saavutettiin harjoitusten aikana, positiivista palautetta tuli niin lapsilta kuin päiväkodin henkilökunnalta ja lisäksi teemaviikosta luotiin henkilökunnalle tarkoitettu opas, jonka avulla teemaviikkoa voi hyödyntää missä tahansa varhaiskasvatuksen yksikössä.
Alle kouluikäisen lapsen seksuaalista kehitysvaihetta värittävät erityisesti uteliaisuus ja estottomuus, ihastumiset, oman kehon haltuunotto ja kehoitsetunnon muodostuminen, sääntöjen ja normien oppiminen, omien ja muiden rajojen tutkiminen ja löytäminen sekä vuorovaikutus aikuisten ja ikätoverien kanssa. Nämä aiheet näkyvät vahvasti alle kouluikäisten lasten laadukkaassa seksuaalikasvatuksessa.
Seksuaalikasvatusta on esiintynyt jossain muodossa suomalaisessa koulumaailmassa 1970-luvulta lähtien. Se on pitkälti sidoksissa terveystiedon oppiaineeseen ja näin ollen kouluikäisiin lapsiin, mutta tarvetta aikaistamiselle ja työkaluille seksuaalikasvatuksen tarjoamiseen varhaiskasvatuksessa löytyy. Hyvään seksuaalivalistukseen kuuluu monta osa-aluetta, joista alle kouluikäisten lasten kanssa työskennellessä keskiöön nousee lapsentasoisuus ja lasten luontaisen uteliaisuuden tukeminen kysymyksiin vastaamalla.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja järjestettiin seksuaalikasvatuksellinen teemaviikko viisivuotiaiden päiväkotiryhmään Espoossa sijaitsevaan Päiväkoti Nallentupaan. Viidelle päivälle suunniteltiin tietty teema ja tähän teemaan liittyvä harjoitus. Aiheita lähestyttiin leikin, mielikuvituksen, liikunnan ja taiteen keinojen kautta.
Viikon järjestäminen sujui onnistuneesti. Teoriatietoon pohjatut päivätavoitteet saavutettiin harjoitusten aikana, positiivista palautetta tuli niin lapsilta kuin päiväkodin henkilökunnalta ja lisäksi teemaviikosta luotiin henkilökunnalle tarkoitettu opas, jonka avulla teemaviikkoa voi hyödyntää missä tahansa varhaiskasvatuksen yksikössä.