Koulufysioterapia Suomessa 2019 – Selvitys koulufysioterapian nykytilasta
Heikkinen, Elli; Laakkonen, Noora (2020)
Heikkinen, Elli
Laakkonen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304169
Tiivistelmä
Fysioterapeutin vastaanotto toteutuu lasten ja nuorten osalta pääosin terveysasemilla,
vaikka fysioterapeutin olisi mahdollista työskennellä osana kouluterveydenhuoltoa. Fysioterapeutin ammattiosaamiseen kouluterveydenhuollossa kuuluu fyysisen ja henkisen terveyden edistäminen, erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten tunnistaminen, tukija liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäiseminen sekä ergonomian parantaminen. Kouluympäristössä toteutuva fysioterapeutin vastaanotto vahvistaa kouluterveydenhuollon moniammatillista yhteistyötä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata koulufysioterapian nykytilaa Suomessa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten kolme koulufysioterapeuttia toteuttaa työtään kouluissa. Laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin kolmen koulufysioterapeutin teemahaastatteluilla loka-marraskuussa 2019. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten alussa esitettiin toiminnan käynnistyminen kunkin fysioterapeutin kohdalta tapauskohtaisesti. Koulufysioterapian päätavoite oli terveyden edistäminen ennaltaehkäisevin keinoin. Työnkuva muodostui koululaisten tarpeiden mukaan. Yleisin syy hakeutua koulufysioterapeutin vastaanotolle oli tuki- ja liikuntaelinvaivat. Muita merkittäviä ongelmia olivat lasten ja nuorten vähäinen fyysinen aktiivisuus, heikot motoriset taidot ja psyykkiset oireet. Koulufysioterapeutin työ oli terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa, jota toteutettiin yksilövastaanotolla, ryhmätoiminnan avulla sekä oppituntien yhteydessä. Kouluilla työskentelyssä korostui moniammatillisuus kouluterveydenhuollon ja opetushenkilöstön kanssa. Tulevaisuudessa koulufysioterapian jatkumisen kannalta olisi tärkeää tutkia työn kustannustehokkuutta, sekä vaikuttavuutta lasten terveyteen ja hyvinvointiin.
vaikka fysioterapeutin olisi mahdollista työskennellä osana kouluterveydenhuoltoa. Fysioterapeutin ammattiosaamiseen kouluterveydenhuollossa kuuluu fyysisen ja henkisen terveyden edistäminen, erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten tunnistaminen, tukija liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäiseminen sekä ergonomian parantaminen. Kouluympäristössä toteutuva fysioterapeutin vastaanotto vahvistaa kouluterveydenhuollon moniammatillista yhteistyötä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata koulufysioterapian nykytilaa Suomessa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten kolme koulufysioterapeuttia toteuttaa työtään kouluissa. Laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin kolmen koulufysioterapeutin teemahaastatteluilla loka-marraskuussa 2019. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten alussa esitettiin toiminnan käynnistyminen kunkin fysioterapeutin kohdalta tapauskohtaisesti. Koulufysioterapian päätavoite oli terveyden edistäminen ennaltaehkäisevin keinoin. Työnkuva muodostui koululaisten tarpeiden mukaan. Yleisin syy hakeutua koulufysioterapeutin vastaanotolle oli tuki- ja liikuntaelinvaivat. Muita merkittäviä ongelmia olivat lasten ja nuorten vähäinen fyysinen aktiivisuus, heikot motoriset taidot ja psyykkiset oireet. Koulufysioterapeutin työ oli terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa, jota toteutettiin yksilövastaanotolla, ryhmätoiminnan avulla sekä oppituntien yhteydessä. Kouluilla työskentelyssä korostui moniammatillisuus kouluterveydenhuollon ja opetushenkilöstön kanssa. Tulevaisuudessa koulufysioterapian jatkumisen kannalta olisi tärkeää tutkia työn kustannustehokkuutta, sekä vaikuttavuutta lasten terveyteen ja hyvinvointiin.