Radisson Blu Seaside - yritysvastuullisuuden viestinnän kehittämiskartoitus
Jalkanen, Lotta (2020)
Jalkanen, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304157
Tiivistelmä
Kestävä kehitys ja yritysvastuu ovat nykypäivän liiketoiminnassa elementtejä, joita yritysten tulee huomioida. Yritysvastuullisesti toimiva yritys harjoittaa vastuullista liiketoimintaa, jota arvostetaan nykypäivänä asiakaskunnan kesken suuresti. Vastuullisesti toimiva yritys kehittää myös kilpailukykyänsä markkinoilla.
Radisson Blu Seaside, Helsingissä sijaitseva hotelli toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Hotelli on toiminut yritysvastuullisesti sen Green Key -ympäristösertifikaatin kriteereiden perusteella mutta monet pistekriteerit ovat vielä saavuttamatta. Tutkimuksen myötä tahdotaan selvittää toimenpide ehdotuksia, joilla hotelli täyttää asiakkaiden toiveet yritysvastuullisten toimenpiteiden viestinnästä ja voi samalla saavuttaa uudet pistekriteerit Green Key -ympäristösertifikaatista. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten Radisson Blu Seaside -hotelli voisi tulevaisuudessa viestiä asiakkaillensa sen yritysvastuullisista toimenpiteistä. Tutkimuksessa aihe rajataan ympäristöön ja ympäristöä koskeviin yritysvastuullisiin toimenpiteisiin. Työ kostuu tietoperustasta ja siihen liittyvästä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tietoperusta koostuu strategisesta yritysvastuusta, yritysvastuusta majoitusalalla, yritysviestinnästä ja yritysvastuuviestinnästä. Kvantitatiivinen kysely toteutettiin 18.09-31.10.2019 majoittuneiden asiakkaiden avulla jaettuna henkilökohtaisesti hotellin vastaanotossa.
Todettavaa on, että kokonaisuudessa opinnäytetyön tutkimuskyselyn tulos oli positiivinen. Radisson Blu Seaside -hotellin asiakaskunta on tietoinen hotellin yritysvastuullisista toimenpiteistä ja on kiinnostunut kuulemaan tulevista hotellin yritysvastuullisista toimenpiteistä. Nykypäivän asiakaskunta on huomattavan tietoinen kestävän kehityksen ja ympäristöystävällisen toiminnan hyödyistä, jonka vuoksi yrityksiltä edellytetään avointa ja läpinäkyvää ilmapiiriä toimenpiteiden viestinnässä.
Työn lopputuloksena kehitän neljä erilaista yritysvastuullisten toimenpiteiden kehittämisehdotusta hotellille. Toimenpiteet, joita ehdotan Radisson Blu Seaside -hotellille kehittääkseen hotellin yritysvastuullisten toimenpiteiden viestintää ovat vuosikello ulkoista viestintää varten, puiset avainkortit vähentääkseen muovijätettä, hanaveden juomakelpoisuuden viestiminen saavuttaakseen uuden lisäpistekriteerin Green Key -sertifikaatissa kuin myös lajittelu roskakorit hotellihuoneisiin osallistavalla hotellin majoittujat hotellin yritysvastuullisiin toimenpiteisiin.
Radisson Blu Seaside, Helsingissä sijaitseva hotelli toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Hotelli on toiminut yritysvastuullisesti sen Green Key -ympäristösertifikaatin kriteereiden perusteella mutta monet pistekriteerit ovat vielä saavuttamatta. Tutkimuksen myötä tahdotaan selvittää toimenpide ehdotuksia, joilla hotelli täyttää asiakkaiden toiveet yritysvastuullisten toimenpiteiden viestinnästä ja voi samalla saavuttaa uudet pistekriteerit Green Key -ympäristösertifikaatista. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten Radisson Blu Seaside -hotelli voisi tulevaisuudessa viestiä asiakkaillensa sen yritysvastuullisista toimenpiteistä. Tutkimuksessa aihe rajataan ympäristöön ja ympäristöä koskeviin yritysvastuullisiin toimenpiteisiin. Työ kostuu tietoperustasta ja siihen liittyvästä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tietoperusta koostuu strategisesta yritysvastuusta, yritysvastuusta majoitusalalla, yritysviestinnästä ja yritysvastuuviestinnästä. Kvantitatiivinen kysely toteutettiin 18.09-31.10.2019 majoittuneiden asiakkaiden avulla jaettuna henkilökohtaisesti hotellin vastaanotossa.
Todettavaa on, että kokonaisuudessa opinnäytetyön tutkimuskyselyn tulos oli positiivinen. Radisson Blu Seaside -hotellin asiakaskunta on tietoinen hotellin yritysvastuullisista toimenpiteistä ja on kiinnostunut kuulemaan tulevista hotellin yritysvastuullisista toimenpiteistä. Nykypäivän asiakaskunta on huomattavan tietoinen kestävän kehityksen ja ympäristöystävällisen toiminnan hyödyistä, jonka vuoksi yrityksiltä edellytetään avointa ja läpinäkyvää ilmapiiriä toimenpiteiden viestinnässä.
Työn lopputuloksena kehitän neljä erilaista yritysvastuullisten toimenpiteiden kehittämisehdotusta hotellille. Toimenpiteet, joita ehdotan Radisson Blu Seaside -hotellille kehittääkseen hotellin yritysvastuullisten toimenpiteiden viestintää ovat vuosikello ulkoista viestintää varten, puiset avainkortit vähentääkseen muovijätettä, hanaveden juomakelpoisuuden viestiminen saavuttaakseen uuden lisäpistekriteerin Green Key -sertifikaatissa kuin myös lajittelu roskakorit hotellihuoneisiin osallistavalla hotellin majoittujat hotellin yritysvastuullisiin toimenpiteisiin.