Palveluiden kehittäminen Suomen Uusperheiden Liitto ry:ssä
Larkela, Lauri-Pekka (2020)
Larkela, Lauri-Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304154
Tiivistelmä
Uusperheiden osuus Suomen lapsiperheistä on noin 9% (Tilastokeskus, 2018.) Suomen Uusperheiden Liitto (Supli ry) arvioi kuitenkin uusperheiden todelliseksi osuudeksi noin 15% lapsiperheistä, koska tilastoissa lapset voivat olla kirjoilla vain yhdessä osoitteessa. Supli ry on vuonna 1996 perustettu valtakunnallinen uusperheiden hyvinvointia edistävä asiantuntija- ja kansalaisjärjestö. Supli ry toimii aktiivisesti tasa-arvoisen lapsi- ja perhemyönteisen yhteiskunnan edistämiseksi. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyölleni toimii asiakaslähtöisyys toiminnan kehittämisessä palvelumuotoilua hyödyntämällä. Opinnäytetyöni vastaa Supli ry:n tarpeisiin ja heidän toimintansa kehittämiseen.
Kartoittavan opinnäytetyöni kohderyhmänä ovat uusperheiden vanhemmat. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Suomen uusperheiden palvelutarpeita. Tavoitteena on tuottaa tietoa Supli ry:n asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseen. Tiedonkeruumene-telmänä käytettiin verkkokyselyä, joka sisältää niin suljettuja (strukturoituja) kuin avoimiakin kysymyksiä.
Opinnäytetyöni keskeisimmiksi tuloksiksi muodostuivat uusperheiden haasteet arjessa, uusperheiden tyytyväisyys Supli ry:n palveluihin tällä hetkellä, ja minkälaisiin asioihin uusperheelliset toivoisivat muutosta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön kyselyn tulokset osoittavat Suomen uusperheiden olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä Supli ry:n palveluihin. Uusia jo olemassa olevia palveluita toivottiin lisää ja Supli ry:tä toivottiin toimivan myös uusperheiden puolestapuhujana valtakunnallisella tasolla. Osalle vastaajista taas kysely toimi tiedonlähteenä Supli ry:n palveluista. Supli ry pystyy jatkossa hyödyntämään kyselystä saatuja tuloksia tehdessään uudestaan palvelutarpeen kartoitusta. Of all families with children about 9% of them are stepfamilies in Finland. However, The Stepfamily Association of Finland (Supli ry) estimates that the actual proportion of stepfamilies is about 15% of families with children, because in statistics children can only be registered at one address. Supli ry was established in 1996 as a nationwide expert and non-governmental organization promoting the well being of stepfamilies. Supli ry is active in promoting an equal child and family friendly society. Theoretical framework in my thesis is customer-orientation in operational development, where I use service design. My thesis meets the needs of Supli ry and it is responsible for developing their activities.
The target group in my survey is parents in stepfamilies. The purpose of this thesis is to find out the service needs of Finnish stepfamilies. The aim is to provide information for the development of Supli ry’s customer-oriented services. The data collection method used for this thesis was an online questionnaire, which contains both structured and open questions.
The most important results of my thesis were the challenges of stepfamilies in their everyday life, their satisfaction with Supli ry’s services at the moment and the kind of things that stepfamilies would like to see changed in the future.
The results of the thesis survey show that Finnish stepfamilies are generally satisfied with the services of Supli ry. There was a desire for new already existing services and it was hoped that Supli ry would also act as a speaker for stepfamilies at the national level. For some respondents, the survey was a source of information on Supli ry’s services. Supli ry will be able to utilize the results of the survey in the future by re-mapping the need for service.
Kartoittavan opinnäytetyöni kohderyhmänä ovat uusperheiden vanhemmat. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Suomen uusperheiden palvelutarpeita. Tavoitteena on tuottaa tietoa Supli ry:n asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseen. Tiedonkeruumene-telmänä käytettiin verkkokyselyä, joka sisältää niin suljettuja (strukturoituja) kuin avoimiakin kysymyksiä.
Opinnäytetyöni keskeisimmiksi tuloksiksi muodostuivat uusperheiden haasteet arjessa, uusperheiden tyytyväisyys Supli ry:n palveluihin tällä hetkellä, ja minkälaisiin asioihin uusperheelliset toivoisivat muutosta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön kyselyn tulokset osoittavat Suomen uusperheiden olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä Supli ry:n palveluihin. Uusia jo olemassa olevia palveluita toivottiin lisää ja Supli ry:tä toivottiin toimivan myös uusperheiden puolestapuhujana valtakunnallisella tasolla. Osalle vastaajista taas kysely toimi tiedonlähteenä Supli ry:n palveluista. Supli ry pystyy jatkossa hyödyntämään kyselystä saatuja tuloksia tehdessään uudestaan palvelutarpeen kartoitusta.
The target group in my survey is parents in stepfamilies. The purpose of this thesis is to find out the service needs of Finnish stepfamilies. The aim is to provide information for the development of Supli ry’s customer-oriented services. The data collection method used for this thesis was an online questionnaire, which contains both structured and open questions.
The most important results of my thesis were the challenges of stepfamilies in their everyday life, their satisfaction with Supli ry’s services at the moment and the kind of things that stepfamilies would like to see changed in the future.
The results of the thesis survey show that Finnish stepfamilies are generally satisfied with the services of Supli ry. There was a desire for new already existing services and it was hoped that Supli ry would also act as a speaker for stepfamilies at the national level. For some respondents, the survey was a source of information on Supli ry’s services. Supli ry will be able to utilize the results of the survey in the future by re-mapping the need for service.