Elektronisten hyötypelien käyttö osana kuntoutusta
Hyvärinen, Mikko (2020)
Lataukset:
Hyvärinen, Mikko
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304145
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimustyyppisesti, jossa pureudutaan hyötypelien käyttämiseen kuntoutuksen työkaluna. Opinnäytetyö on toteutettu tekijälle itselleen kokeman ajankohtaisen ilmiön pohjalta: Vanhusten määrän kasvu ja kuntoutuksen tarve. Jotta opinnäytetyön skaala ei jäisi turhan suppeaksi, on työhön sisällytetty kuntouttavia hyötypelejä myös muihin tarpeisiin, kuten sairauksiin ja vammoihin sekä liikunnan lisäämiseen arjessa.
Opinnäytetyö sisältää katsauksen hyötypelien määritykseen yleisellä tasolla sekä käsitteen historiaan, jonka pohjalta lukijalle kartoitetaan perusarvoinen käsitys hyötypelien eri suuntautumisista, niiden käyttömuodoista ja toteuttamisratkaisuista eri teknologioilla kuntoutumista silmällä pitäen sekä paneudutaan alan tulevaisuudennäkymiin ja mahdollisiin kasvukipukohtiin. Opinnäytetyöhön sisältyy myös pohdintaosio, jossa tekijä luo omat johtopäätöksensä opinnäytetyössä esitetyn aineiston pohjalta millaisena hyötypelien tämänhetkinen tilanne ulkopuolelle näyttää ja millaisia toimenpiteitä olisi hyvä huomioida tulevaisuudessa alan tunnettavuuden kasvattamiseksi.
Opinnäytetyöhön sisällytetty tutkimustyö pohjautuu pääsääntöisesti alalta löytyviin artikkeleihin, tutkimuksiin sekä kirjallisuuteen, joiden tueksi opinnäytetyötä varten on suoritettu haastattelu alalla kehitysjohtajana toimivan henkilön kanssa. Opinnäytetyössä esitetyt tutkimukset ovat osallistujamäärältään verrattain merkityksettömiä globaalilla skaalalla asiaa tarkastellessa, mutta ne antavat tarvittavaa osviittaa tulevaisuutta ajatellen, kun tarkastellaan potentiaalisia työkaluja kuntouttavien hyötypelien laajamittaiseen käyttöönottoon. Laajamittaisten tutkimusten puuttuminen ovatkin olleet alan yksi suurimmista kompastuskivistä.
Opinnäytetyö sisältää katsauksen hyötypelien määritykseen yleisellä tasolla sekä käsitteen historiaan, jonka pohjalta lukijalle kartoitetaan perusarvoinen käsitys hyötypelien eri suuntautumisista, niiden käyttömuodoista ja toteuttamisratkaisuista eri teknologioilla kuntoutumista silmällä pitäen sekä paneudutaan alan tulevaisuudennäkymiin ja mahdollisiin kasvukipukohtiin. Opinnäytetyöhön sisältyy myös pohdintaosio, jossa tekijä luo omat johtopäätöksensä opinnäytetyössä esitetyn aineiston pohjalta millaisena hyötypelien tämänhetkinen tilanne ulkopuolelle näyttää ja millaisia toimenpiteitä olisi hyvä huomioida tulevaisuudessa alan tunnettavuuden kasvattamiseksi.
Opinnäytetyöhön sisällytetty tutkimustyö pohjautuu pääsääntöisesti alalta löytyviin artikkeleihin, tutkimuksiin sekä kirjallisuuteen, joiden tueksi opinnäytetyötä varten on suoritettu haastattelu alalla kehitysjohtajana toimivan henkilön kanssa. Opinnäytetyössä esitetyt tutkimukset ovat osallistujamäärältään verrattain merkityksettömiä globaalilla skaalalla asiaa tarkastellessa, mutta ne antavat tarvittavaa osviittaa tulevaisuutta ajatellen, kun tarkastellaan potentiaalisia työkaluja kuntouttavien hyötypelien laajamittaiseen käyttöönottoon. Laajamittaisten tutkimusten puuttuminen ovatkin olleet alan yksi suurimmista kompastuskivistä.