Kehitysehdotuksia uusien asiakkaiden hankkimiseksi, case Kuntokeskus Tzemppi
Leppänen, Janita (2020)
Leppänen, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304099
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kehitysideoita toimeksiantajayritykselle, Kuntokeskus Tzempille. Tämän työn avulla tutkittiin, miten Kuntokeskus Tzemppi saisi uusia asiakkaita ja millaisia kehitysideoita heille voisi antaa. Ensiksi tehtiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla selvitettiin Kuntokeskus Tzempin nykyinen asiakaskunta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyskyselyn tein yhteistyössä kurssitoverini Lotta Heinosen kanssa. Kysely pidettiin joulukuun ajan verkossa, sekä paikan päällä kuntokeskuksessa. Vastauksia kertyi paljon ja niitä analysoitiin tammikuussa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena ja kuvailevana tutkimuksena. Tutkimusaineistoa analysoitiin ja taulukot tehtiin Statistica-ohjelman ja Microsoft Excelin avulla.
Tämän opinnäytetyön alkuun on kirjoitettu tutkimusongelmasta ja tutkimuksen tavoitteista. Tähän osaan on myös lisätty käsitteellinen viitekehys. Tämän jälkeen kirjoitettiin yritysesittely Kuntokeskus Tzempistä. Teoria-osissa kirjoitettiin liikunta toimialana-aiheesta, asiakashankinnasta sekä eri mainonnan tavoista ja medioista. Liikunta toimialana-teoriaosassa kerrottiin tarkemmin liikuntapalvelujen tarjonnasta, kysynnästä ja kilpailutilanteesta. Asiakashankinta-osassa tarkennettiin mitä asiakashankinta on, mitä siihen kuuluu ja vähän myös siitä, mitä uusasiakashankinta on. Mainonnan tavoista ja medioista kerrottiin yleisesti mitä ne ovat ja mihin niitä käytetään.
Asiakastyytyväisyyslomakkeen vastauksien avulla tutkittiin, minkälainen asiakaskunta Kuntokeskus Tzempillä on ja kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat eri osa-alueisiin, jotta pystyttiin antamaan kehitysideoita yritykselle. Tutkimustuloksia läpikäydessä saatiin selville, mitkä olivat Kuntokeskus Tzempillä kehittämistä kaipaavia kohtia. Lopussa annettiin kehitysideoita, mitä yritys voisi jatkossa hyödyntää. Tutkimustulosten avulla saatiin tärkeää tietoa nykyisestä tilanteesta ja mahdollisista kehityskohteista Kuntokeskus Tzempille. The purpose of this Thesis was to find out and give development ideas for the case company, Fitness Center Tzemppi. This work explored how Tzemppi could get new customers and what kind of development ideas could be given to them. First, the customer satisfaction survey was made to help to find out the current customers of Tzemppi and their satisfaction. I made the customer satisfaction survey in cooperation with my classmate Lotta Heinonen. The survey was carried on online and at fitness center during December and the start of January. We received a large amount of responses and analyzed them in January. The study was conducted as a quantitative and descriptive study. The research material was analyzed, and the tables were made by using Statistica and Microsoft Excel.
The beginning of this thesis is about the research problem, the goals and conceptual framework. The theory parts covered are sports as an industry topic, customer acquisition, and advertising techniques. The theory of physical activity as a field of activity discussed in more detail the supply, demand and competitive situation of physical activities. The customer acquisition theory section specified what customer acquisition is, what it involves, and a little more about what new customer acquisition is. The ways and means of advertising were explained in general and also what they are used for.
The answers to the customer satisfaction survey were used to find out what kind of customers Tzemppi has and how satisfied customers were with the different areas in order to provide the company with development ideas. Examining the results of the research, we found out the areas where development of Tzemppi was lacking. At the end, development ideas were given, which the company could use in the future. The research results provided important information on the current situation and possible areas for improvement for Tzemppi.
Tämän opinnäytetyön alkuun on kirjoitettu tutkimusongelmasta ja tutkimuksen tavoitteista. Tähän osaan on myös lisätty käsitteellinen viitekehys. Tämän jälkeen kirjoitettiin yritysesittely Kuntokeskus Tzempistä. Teoria-osissa kirjoitettiin liikunta toimialana-aiheesta, asiakashankinnasta sekä eri mainonnan tavoista ja medioista. Liikunta toimialana-teoriaosassa kerrottiin tarkemmin liikuntapalvelujen tarjonnasta, kysynnästä ja kilpailutilanteesta. Asiakashankinta-osassa tarkennettiin mitä asiakashankinta on, mitä siihen kuuluu ja vähän myös siitä, mitä uusasiakashankinta on. Mainonnan tavoista ja medioista kerrottiin yleisesti mitä ne ovat ja mihin niitä käytetään.
Asiakastyytyväisyyslomakkeen vastauksien avulla tutkittiin, minkälainen asiakaskunta Kuntokeskus Tzempillä on ja kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat eri osa-alueisiin, jotta pystyttiin antamaan kehitysideoita yritykselle. Tutkimustuloksia läpikäydessä saatiin selville, mitkä olivat Kuntokeskus Tzempillä kehittämistä kaipaavia kohtia. Lopussa annettiin kehitysideoita, mitä yritys voisi jatkossa hyödyntää. Tutkimustulosten avulla saatiin tärkeää tietoa nykyisestä tilanteesta ja mahdollisista kehityskohteista Kuntokeskus Tzempille.
The beginning of this thesis is about the research problem, the goals and conceptual framework. The theory parts covered are sports as an industry topic, customer acquisition, and advertising techniques. The theory of physical activity as a field of activity discussed in more detail the supply, demand and competitive situation of physical activities. The customer acquisition theory section specified what customer acquisition is, what it involves, and a little more about what new customer acquisition is. The ways and means of advertising were explained in general and also what they are used for.
The answers to the customer satisfaction survey were used to find out what kind of customers Tzemppi has and how satisfied customers were with the different areas in order to provide the company with development ideas. Examining the results of the research, we found out the areas where development of Tzemppi was lacking. At the end, development ideas were given, which the company could use in the future. The research results provided important information on the current situation and possible areas for improvement for Tzemppi.