Digitaalinen Smila-lääkeannostelija : Posti Kotipalveluiden käyttäjien kokemuksia
Kalliokuusi, Ida; Lönnqvist, Assi; Sipilä, Nea (2020)
Kalliokuusi, Ida
Lönnqvist, Assi
Sipilä, Nea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003304089
Tiivistelmä
Posti Kotipalvelut Oy on yksityistä kotihoitoa tarjoava yritys. Toimintaa on ympäri Suomea, mutta opinnäytetyö toteutettiin Lahden toimipisteelle. Työntekijät koostuvat moniammatillisesta työryhmästä, johon sisältyy sairaanhoitajia, lähihoitajia, hoiva-avustajia sekä geronomi. Pääasiallisena asiakasryhmänä ovat ikääntyneet. Kotihoidon asiakkailla oli pilotoinnissa Smila-lääkeannostelija vuoden 2019 aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa digitaalisen Smila- lääkeannostelijan käytettävyyttä työntekijöiden ja asiakkaiden kokemuksen perusteella. Käyttäjäkokemuksia kerättiin laitetta käyttävältä työntekijöiltä ja asiakkailta. Saaduista vastauksista koottiin taulukon, joissa samantyyliset vastaukset luokiteltiin ryhmiin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin avoimella haastattelulomakkeella sekä Empatiakartalla (Empathymap). Selvitykseen osallistui neljä asiakasta ja viisi työntekijää. Aineisto analysointiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat laitteen käytön asiakkaiden ja työntekijöiden osalta hyvänä kokemuksena. Pilotoinnin alussa ilmeni käyttöongelmia. Ongelmien korjaantuessa positiivisuus laitetta kohtaan lisääntyi. Laitteen avulla pystyttiin varmistamaan asiakkaan lääkkeiden oikea-aikaisuus. Osa asiakkaista koki tämän vuoksi laitteen tuovan turvaa heidän lääkkeidensä ottamiseen. Asiakkaat, jotka liikkuivat kodin ulkopuolella aktiivisemmin, kokivat aikaisemman dosettijakelun mielekkäämpänä. Heidän mielestänsä uusi laite rajoitti heidän elämäänsä enemmän. Työntekijöiden näkökulmasta laite on helpottanut hoitajaresursseja. Uuden laitteen myötä aikaa on vapautunut muille töille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa digitaalisen Smila- lääkeannostelijan käytettävyyttä työntekijöiden ja asiakkaiden kokemuksen perusteella. Käyttäjäkokemuksia kerättiin laitetta käyttävältä työntekijöiltä ja asiakkailta. Saaduista vastauksista koottiin taulukon, joissa samantyyliset vastaukset luokiteltiin ryhmiin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin avoimella haastattelulomakkeella sekä Empatiakartalla (Empathymap). Selvitykseen osallistui neljä asiakasta ja viisi työntekijää. Aineisto analysointiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat laitteen käytön asiakkaiden ja työntekijöiden osalta hyvänä kokemuksena. Pilotoinnin alussa ilmeni käyttöongelmia. Ongelmien korjaantuessa positiivisuus laitetta kohtaan lisääntyi. Laitteen avulla pystyttiin varmistamaan asiakkaan lääkkeiden oikea-aikaisuus. Osa asiakkaista koki tämän vuoksi laitteen tuovan turvaa heidän lääkkeidensä ottamiseen. Asiakkaat, jotka liikkuivat kodin ulkopuolella aktiivisemmin, kokivat aikaisemman dosettijakelun mielekkäämpänä. Heidän mielestänsä uusi laite rajoitti heidän elämäänsä enemmän. Työntekijöiden näkökulmasta laite on helpottanut hoitajaresursseja. Uuden laitteen myötä aikaa on vapautunut muille töille.