Työhyvinvointia työn organisoinnilla: Myyntikoordinaattorin työn ja työajan uudelleenorganisointi Lappset Group Oy:ssä
Engberg, Petra (2020)
Engberg, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274034
Tiivistelmä
Aikapaineet, jatkuvat keskeytykset ja monen asian tekeminen samaan aikaan on yhä tavallisempaa tämän hetken hektisessä työelämässä. Tietotyö kuormittaa aivojamme, minkä takia on tärkeää tarkastella työtapoja ja kehittää niitä tarvittaessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, voiko työtehtävien ja työajan uudelleenorganisoinnilla vaikuttaa positiivisesti Lappset Group Oy:n myyntikoordinaattoreiden työhyvinvointiin. Työn ja työajan uudelleenorganisoinnin tarkoituksena oli vähentää keskeytysten määrää työssä ja parantaa koordinaattoreiden keskittymisrauhaa. Lappset Group Oy on keskisuuri yritys, jossa työskentelee noin 400 henkilöä. Lappset valmistaa ja myy ulkoleikki- ja liikuntavälineitä sekä kadunkalusteita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui teorioista, jotka liittyvät työhyvinvointiin, tietotyön piirteisiin ja sen haasteisiin, kognitiiviseen ergonomiaan ja henkiseen kuormitukseen sekä oman työn hallintaan. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluilla. Kartoitusta varten haastateltiin viittä Lappsetin myyntikoordinaattoria.
Selvityksessä kävi ilmi, että työtehtävien uudelleenorganisoinnin myötä myyntikoordinaattoreiden keskeytysten määrä oli vähentynyt ja keskittymisrauhaa oli enemmän kuin aiemmin. Tämä oli johtanut alhaisempiin stressitasoihin, parempaan oman työn hallintaan ja mahdollistanut työtehtävien priorisoinnin. Myös liukuvan työajan käyttöönotto oli vaikuttanut positiivisesti työntekijöiden hyvinvointiin. Aikapaineet olivat vähentyneet ja työn sekä vapaa-ajan yhteensovittaminen koettiin entistä helpommaksi.
Selvityksen perusteella voidaan todeta, että työn uudelleenorganisointi vaikutti positiivisesti myyntikoordinaattoreiden työhyvinvointiin. Työtehtävien uudelleenorganisoinnin koettiin lisäksi vaikuttaneen myönteisesti moneen myyntikoordinaattoreiden työn osa-alueeseen. Esimerkiksi työnteon tehokkuuden koettiin kasvaneen. Selvityksessä ilmeni myös, että myyntikoordinaattoreiden oli töiden uudelleenorganisoinnin jälkeen helpompi vaikuttaa omien työpäiviensä sisältöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui teorioista, jotka liittyvät työhyvinvointiin, tietotyön piirteisiin ja sen haasteisiin, kognitiiviseen ergonomiaan ja henkiseen kuormitukseen sekä oman työn hallintaan. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluilla. Kartoitusta varten haastateltiin viittä Lappsetin myyntikoordinaattoria.
Selvityksessä kävi ilmi, että työtehtävien uudelleenorganisoinnin myötä myyntikoordinaattoreiden keskeytysten määrä oli vähentynyt ja keskittymisrauhaa oli enemmän kuin aiemmin. Tämä oli johtanut alhaisempiin stressitasoihin, parempaan oman työn hallintaan ja mahdollistanut työtehtävien priorisoinnin. Myös liukuvan työajan käyttöönotto oli vaikuttanut positiivisesti työntekijöiden hyvinvointiin. Aikapaineet olivat vähentyneet ja työn sekä vapaa-ajan yhteensovittaminen koettiin entistä helpommaksi.
Selvityksen perusteella voidaan todeta, että työn uudelleenorganisointi vaikutti positiivisesti myyntikoordinaattoreiden työhyvinvointiin. Työtehtävien uudelleenorganisoinnin koettiin lisäksi vaikuttaneen myönteisesti moneen myyntikoordinaattoreiden työn osa-alueeseen. Esimerkiksi työnteon tehokkuuden koettiin kasvaneen. Selvityksessä ilmeni myös, että myyntikoordinaattoreiden oli töiden uudelleenorganisoinnin jälkeen helpompi vaikuttaa omien työpäiviensä sisältöön.