Ikäpoikkeuslupa: 17-vuotiaiden mahdollisuus ajokorttiin
Rautiainen, Erno (2020)
Rautiainen, Erno
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on nostaa esille vuonna 2018 muuttuneen ajokorttilain mukanaan tuoma ikäpoikkeuslupa ja siihen liittyvät mahdollisuudet, haasteet sekä ongelmat. Tarkoituksena opinnäytetyössä on tarkastella 17-vuotiaiden ja 18-vuotiaiden valmiuksia liikenteeseen kehityspsykologian ja liikennepsykologian näkökulmasta.
Tekstissä tarkastellaan muun muassa ihmisen kehitystä lapsesta nuoreksi aikuiseksi, ajamista, kuljettajaopetuksen muutoksia, ikäpoikkeuslupaprosessia, poliisin edellytyksiä valvoa ikäpoikkeuslupia sekä vertaillaan nykyistä ja aiempaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön lähteenä on käytetty erilaista kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Merkittävässä osassa aineistonhankintaa ovat olleet myös asiantuntijahaastattelut. Opinnäytetyötä varten on haastateltu asiantuntijoita liikenneopetuksen ja psykologian ammattialoilta, poliisista ja Traficomista.
Opinnäytetyön lopussa pyritään tiivistämään tutkimuksen tuloksia sekä havaintoja ikäpoikkeuslupaan ja nuorten autoiluun liittyen. Lisäksi opinnäytetyössä pyritään nostamaan esiin ikäpoikkeuslupa järjestelmän, sekä 17-vuotiaiden nuorten autoilun haasteita ja tuomaan esiin ideoita aiheen tutkimiseksi jatkossa.
Tekstissä tarkastellaan muun muassa ihmisen kehitystä lapsesta nuoreksi aikuiseksi, ajamista, kuljettajaopetuksen muutoksia, ikäpoikkeuslupaprosessia, poliisin edellytyksiä valvoa ikäpoikkeuslupia sekä vertaillaan nykyistä ja aiempaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön lähteenä on käytetty erilaista kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Merkittävässä osassa aineistonhankintaa ovat olleet myös asiantuntijahaastattelut. Opinnäytetyötä varten on haastateltu asiantuntijoita liikenneopetuksen ja psykologian ammattialoilta, poliisista ja Traficomista.
Opinnäytetyön lopussa pyritään tiivistämään tutkimuksen tuloksia sekä havaintoja ikäpoikkeuslupaan ja nuorten autoiluun liittyen. Lisäksi opinnäytetyössä pyritään nostamaan esiin ikäpoikkeuslupa järjestelmän, sekä 17-vuotiaiden nuorten autoilun haasteita ja tuomaan esiin ideoita aiheen tutkimiseksi jatkossa.