"Ehkä sinne vois tuoda jonkun sohvan": Seinäjoen pääkirjaston soittotila Pommarin käyttökokemukset ja kehittäminen
Lahti, Jani (2020)
Lahti, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273992
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Seinäjoen pääkirjaston soittotila Pommarin käyttäjien tyytyväisyyttä palveluun, sekä tilaan. Sitä onko Pommarin kaltaisen palvelun käytössä ilmennyt vaikuttavuuden kannalta isoja tekijöitä, tai sitä mitä olisivat ne asiat, jolla Pommaria voitaisiin palveluna kehittää edelleen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Seinäjoen kaupunginkirjasto.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä kyselylomakkeilla. Haastateltavia oli seitsemän, ja yhtä poikkeusta lukuun ottamatta heille esitettiin kysymyksiä saman haastattelurungon mukaan. Kyselyyn vastanneita oli puolestaan vain 15, joka on lopulta pieni määrä ja hieman alle tavoitteen. Haastattelurungon kysymykset oli jaettu neljän eri teeman alle, jota olivat ”taustakysymykset”, ”Pommarin käyttö ja käyttökokemukset”, ”Pommarin kehittäminen” sekä ”vaikuttavuus”. Kysymysten rungon ohella haastatteluissa edettiin kuitenkin joustavasti myös spon-taanien lisäkysymysten muodossa. Tutkimus oli pääosin kvalitatiivinen, hyödyntäen kuitenkin myös kvantitatiivisia menetelmiä ja tilastoja.
Opinnäytetyötä tehtäessä selvisi, että Pommaria käyttävät asiakkaat ovat monen ikäisiä – aina kouluikäisistä senioreihin, ja että sitä käyttävät myös ulkopaikkakuntalaiset. Suuri osa haastateltavista ja kyselyyn vastanneista oli muun muassa sitä mieltä, että Pommariin voisi palvelun kehittämiseksi hankkia esimerkiksi studiolaitteistoa ja sohvan. Haastatteluissa puheenaiheeksi muodostui myös pohdinnat Pommarin aukioloajoista, ja siihen liittyen olisiko Pommaria mahdollista pitää auki käyttäjille myös kirjaston aukioloaikojen ulkopuolella. Pommariin oltiin vastausten perusteella myös pääasiassa tyytyväisiä ja sen nähtiin olevan tärkeäkin osa musiikillisen harrastuneisuuden mahdollistamista Seinäjoen seudulla.
Lisätutkimuksena aiheen ympärille voisi olla mahdollista tutkia esimerkiksi sitä, miten paljon Pommarin kaltaisilla kirjastopalveluilla lopulta on vakituisia käyttäjiä, kaupungin sisällä tai valtakunnallisesti. Tämän tutkimuksen kyselyyn vastanneiden määrää verrattuna Pommaria käyttävien kokonaismäärään voidaan vain arvioida.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä kyselylomakkeilla. Haastateltavia oli seitsemän, ja yhtä poikkeusta lukuun ottamatta heille esitettiin kysymyksiä saman haastattelurungon mukaan. Kyselyyn vastanneita oli puolestaan vain 15, joka on lopulta pieni määrä ja hieman alle tavoitteen. Haastattelurungon kysymykset oli jaettu neljän eri teeman alle, jota olivat ”taustakysymykset”, ”Pommarin käyttö ja käyttökokemukset”, ”Pommarin kehittäminen” sekä ”vaikuttavuus”. Kysymysten rungon ohella haastatteluissa edettiin kuitenkin joustavasti myös spon-taanien lisäkysymysten muodossa. Tutkimus oli pääosin kvalitatiivinen, hyödyntäen kuitenkin myös kvantitatiivisia menetelmiä ja tilastoja.
Opinnäytetyötä tehtäessä selvisi, että Pommaria käyttävät asiakkaat ovat monen ikäisiä – aina kouluikäisistä senioreihin, ja että sitä käyttävät myös ulkopaikkakuntalaiset. Suuri osa haastateltavista ja kyselyyn vastanneista oli muun muassa sitä mieltä, että Pommariin voisi palvelun kehittämiseksi hankkia esimerkiksi studiolaitteistoa ja sohvan. Haastatteluissa puheenaiheeksi muodostui myös pohdinnat Pommarin aukioloajoista, ja siihen liittyen olisiko Pommaria mahdollista pitää auki käyttäjille myös kirjaston aukioloaikojen ulkopuolella. Pommariin oltiin vastausten perusteella myös pääasiassa tyytyväisiä ja sen nähtiin olevan tärkeäkin osa musiikillisen harrastuneisuuden mahdollistamista Seinäjoen seudulla.
Lisätutkimuksena aiheen ympärille voisi olla mahdollista tutkia esimerkiksi sitä, miten paljon Pommarin kaltaisilla kirjastopalveluilla lopulta on vakituisia käyttäjiä, kaupungin sisällä tai valtakunnallisesti. Tämän tutkimuksen kyselyyn vastanneiden määrää verrattuna Pommaria käyttävien kokonaismäärään voidaan vain arvioida.