Lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden nuorten tukeminen trauma- ja kriisityössä : työkirja Mutkakadun turvakodille
Hartikainen, Sara; Nynäs, Nina (2020)
Hartikainen, Sara
Nynäs, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263911
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda työkirja nuorten kanssa tehtävään työhön Tampereen Mutkakadun turvakodille. Turvakodin alaikäisten lasten kanssa tehtävää työtä kutsutaan turvakodissa lapsityöksi. Turvakodilla on käytössä työkirja alle 12-vuotiaille, jota ei sellaisenaan voi käyttää nuorten kanssa tehtävässä työssä. Turvakodilta esitettiin tarve erilliselle yli 12-vuotiaille nuorille tarkoitetulle työkirjalle.
Työkirjaa varten selvitettiin nuorten kanssa toimivia työmenetelmiä haastattelemalla kahta Perhekulma Puhurin lapsityöntekijää sekä kahta Mutkakadun turvakodissa lapsityötä tekevää ohjaajaa. Perhekulma Puhuri on erikoistunut lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden lasten ja nuorten kanssa tehtävään työhön. Tutkimus oli kvalitatiivinen, mutta samalla toiminnallinen, koska opinnäytetyön tuotoksena syntyi työkirja. Työkirja toteutettiin yhdessä nuoren graafisen suunnittelun opiskelijan kanssa. Haastatteluissa saatuja tuloksia verrattiin teoriatietoon, jolla pyrittiin selvittämään nuorta suojaavia tekijöitä lähisuhdeväkivallan koskettaessa perhettä.
Tutkimuksen tuloksina saatiin monipuolisesti tietoa yksilöllisistä nuorten kanssa käytettävistä menetelmistä. Tuloksissa painottui kunnioittava ja arvostava kohtaaminen sekä nuoren vahvuuksien, turvallisuuden tunteen, tunnetyöskentelyn ja voimavarojen tukeminen. Olennaiseksi nuorten kanssa tehtävässä työssä koettiin erilaisten menetelmien ja tehtävien käyttäminen. Tulosten perusteella työkirjaan valittiin kymmenen erilaista tehtävää ja lisäksi työkirjaan liitettiin faktatietoa lähisuhdeväkivallasta, jotta nuoren olisi helpompi ymmärtää, mikä luetaan väkivallaksi. Työkirja on suunniteltu niin, että se on hyödynnettävissä myös muissa kuin turvakotiympäristössä.
Turvakodilla ei ole aikaisemmin ollut käytössä omaa työkirjaa nuorille, joten se on tuotoksena merkityksellinen. Nuori voi täyttää työkirjaa myös itsenäisesti, jos nuori ei koe olevansa valmis työntekijän kanssa tehtävään lapsityöhön. Työkirja on suunniteltu voimavarakeskeiseksi, eikä sen tarkoitus ole aiheuttaa traumareaktioita nuoressa. Työkirjaan on kuitenkin lisätty auttavien tahojen yhteystietoja, joilta nuori saa matalalla kynnyksellä apua mahdollisiin ahdistaviin ajatuksiinsa. Jatkossa työkirjaa voisi kehittää kääntämällä sitä eri kielille, jotta se olisi käytettävissä monikulttuurisille asiakkaille heidän omalla kielellään. Kun työkirjaa on hyödynnetty käytännössä nuorten kanssa, heiltä voisi pyytää palautetta työkirjan toimivuudesta ja mahdollisesti kehittää työkirjaa näiden palautteiden pohjalta.
Työkirjaa varten selvitettiin nuorten kanssa toimivia työmenetelmiä haastattelemalla kahta Perhekulma Puhurin lapsityöntekijää sekä kahta Mutkakadun turvakodissa lapsityötä tekevää ohjaajaa. Perhekulma Puhuri on erikoistunut lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden lasten ja nuorten kanssa tehtävään työhön. Tutkimus oli kvalitatiivinen, mutta samalla toiminnallinen, koska opinnäytetyön tuotoksena syntyi työkirja. Työkirja toteutettiin yhdessä nuoren graafisen suunnittelun opiskelijan kanssa. Haastatteluissa saatuja tuloksia verrattiin teoriatietoon, jolla pyrittiin selvittämään nuorta suojaavia tekijöitä lähisuhdeväkivallan koskettaessa perhettä.
Tutkimuksen tuloksina saatiin monipuolisesti tietoa yksilöllisistä nuorten kanssa käytettävistä menetelmistä. Tuloksissa painottui kunnioittava ja arvostava kohtaaminen sekä nuoren vahvuuksien, turvallisuuden tunteen, tunnetyöskentelyn ja voimavarojen tukeminen. Olennaiseksi nuorten kanssa tehtävässä työssä koettiin erilaisten menetelmien ja tehtävien käyttäminen. Tulosten perusteella työkirjaan valittiin kymmenen erilaista tehtävää ja lisäksi työkirjaan liitettiin faktatietoa lähisuhdeväkivallasta, jotta nuoren olisi helpompi ymmärtää, mikä luetaan väkivallaksi. Työkirja on suunniteltu niin, että se on hyödynnettävissä myös muissa kuin turvakotiympäristössä.
Turvakodilla ei ole aikaisemmin ollut käytössä omaa työkirjaa nuorille, joten se on tuotoksena merkityksellinen. Nuori voi täyttää työkirjaa myös itsenäisesti, jos nuori ei koe olevansa valmis työntekijän kanssa tehtävään lapsityöhön. Työkirja on suunniteltu voimavarakeskeiseksi, eikä sen tarkoitus ole aiheuttaa traumareaktioita nuoressa. Työkirjaan on kuitenkin lisätty auttavien tahojen yhteystietoja, joilta nuori saa matalalla kynnyksellä apua mahdollisiin ahdistaviin ajatuksiinsa. Jatkossa työkirjaa voisi kehittää kääntämällä sitä eri kielille, jotta se olisi käytettävissä monikulttuurisille asiakkaille heidän omalla kielellään. Kun työkirjaa on hyödynnetty käytännössä nuorten kanssa, heiltä voisi pyytää palautetta työkirjan toimivuudesta ja mahdollisesti kehittää työkirjaa näiden palautteiden pohjalta.