Potilasturvallisuuden oppimiskokemuksista simulaatioharjoitukseksi osana kansainvälistä SLIPPS-projektia
Saario, Samuli; Sorvali, Jopi (2020)
Saario, Samuli
Sorvali, Jopi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003253882
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatioharjoitus ensihoitajien merkityksellisten oppimiskokemusten perusteella. Merkitykselliset oppimiskokemukset kerättiin Sharing LearnIng from Practice to improve Patient Safety (SLIPPS) -projektin osana. Simulaatioharjoitus suoritettiin LAB-ammattikorkeakoulun Vammautunut potilas -kurssin osana. Simulaatioharjoitus suoritettiin yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun opettajien kanssa ja opinnäytetyö on osa kansainvälistä SLIPPS-projektia.
Simulaatioharjoituksen kehittämisessä on käytetty SLIPPS-projektin Learning Event Recording Tool (LERT) -kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden vastauksia liittyen heidän kokemiin potilasturvallisuuden riskitilanteisiin hoitotyön harjoitteluiden aikana. Tämän vastausaineiston pohjalta pyrittiin luomaan todellista tilannetta vastaava simulaatioharjoitus. Harjoitukseen pyrittiin sisällyttämään opiskelijoiden harjoitteluissa kohtaamia riskitilanteita mahdollisimman kattavasti. Harjoituksen sisältö oli crew resource management (CRM), potilaan systemaattinen tutkiminen sekä potilaan vamman tunnistaminen ja hoitaminen.
Simulaatioharjoitusta arvioitiin SLIPPS-projektin mukaisella palautekyselykaavakkeella, jonka jokainen simulaatio-opetukseen osallistunut opiskelija sai vapaaehtoisesti täyttää oppitunnin päätteeksi. Palautekaavakkeessa kartoitettiin esimerkiksi simulaation toimivuutta, kehittämisideoita simulaation parantamiseksi sekä osallistujien simulaatiosta oppimia asioita. Vastausten perusteella simulaatioharjoitus oli mielenkiintoinen, haastava ja hyvin ohjattu. Palautteessa nousi esille harjoituksessa korostunut potilaan huolellisen tutkimisen tärkeys sekä harjoituksen haastavuus positiivisena asiana. Opinnäytetyön tulosten perusteella SLIPPS-projektissa kerättyjä merkittäviä oppimiskokemuksia on mahdollista hyödyntää potilasturvallisuuden kehittämisessä ja simulaatio-opetuksessa soveltuvin osin.
Simulaatioharjoituksen kehittämisessä on käytetty SLIPPS-projektin Learning Event Recording Tool (LERT) -kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden vastauksia liittyen heidän kokemiin potilasturvallisuuden riskitilanteisiin hoitotyön harjoitteluiden aikana. Tämän vastausaineiston pohjalta pyrittiin luomaan todellista tilannetta vastaava simulaatioharjoitus. Harjoitukseen pyrittiin sisällyttämään opiskelijoiden harjoitteluissa kohtaamia riskitilanteita mahdollisimman kattavasti. Harjoituksen sisältö oli crew resource management (CRM), potilaan systemaattinen tutkiminen sekä potilaan vamman tunnistaminen ja hoitaminen.
Simulaatioharjoitusta arvioitiin SLIPPS-projektin mukaisella palautekyselykaavakkeella, jonka jokainen simulaatio-opetukseen osallistunut opiskelija sai vapaaehtoisesti täyttää oppitunnin päätteeksi. Palautekaavakkeessa kartoitettiin esimerkiksi simulaation toimivuutta, kehittämisideoita simulaation parantamiseksi sekä osallistujien simulaatiosta oppimia asioita. Vastausten perusteella simulaatioharjoitus oli mielenkiintoinen, haastava ja hyvin ohjattu. Palautteessa nousi esille harjoituksessa korostunut potilaan huolellisen tutkimisen tärkeys sekä harjoituksen haastavuus positiivisena asiana. Opinnäytetyön tulosten perusteella SLIPPS-projektissa kerättyjä merkittäviä oppimiskokemuksia on mahdollista hyödyntää potilasturvallisuuden kehittämisessä ja simulaatio-opetuksessa soveltuvin osin.