Osaamiskartoitus Uudenkaupungin yhteistoiminta-alueen terveyskeskusten lääkäreiden vastaanottojen hoitohenkilökunnalle
Laivo, Sanna; Lastula, Jenni (2019)
Laivo, Sanna
Lastula, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista Uudenkaupungin yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen lääkärien vastaanotolla työskentelevillä hoitajilla on heidän itsearvioimana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitajien osaamisesta, jota voidaan hyödyntää töiden kohdentamisessa ja täydennyskoulutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka laadittiin tätä tutkimusta varten ja tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin kaikille (N=30) terveyskeskuksen lääkärien vastaanotolla työskenteleville sairaan- ja lähihoitajille. Vastausprosentiksi muodostui 66,7% ja saadusta aineistosta tehtiin tilastolliset analyysit ja tulokset raportoitiin prosentein ja lukumäärin.
Kyselyyn vastasi kaiken ikäisiä hoitajia, joilla suurimmalla osalla on pitkä työkokemus alalta. Oman osaamisen kehittämiseen suhtauduttiin myönteisesi ja hoitotyön asiakkuusosaaminen koettiin hyväksi tai erittäin hyväksi. Myös päätöksenteko-osaaminen koettiin hyväksi, mutta kiirevastaanotossa kaikki vastaajat eivät kokeneet osaavansa toimia. Kliinisen osaamisen alueella hygieniaosaaminen koettiin vahvaksi, mutta haavanhoitotuotteiden ja haavanhoidon Käypä-hoito suositusten tuntemuksessa oli puutteita. Lääkehoidon osaaminen koettiin hyväksi kaikilla muilla alueilla, mutta yksittäisenä toimenpiteenä ventrogluteaalisen pistotekniikan koki hallitsevansa vain puolet vastaajista. Opiskelijoiden ohjaamisessa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä muutamat kokivat osaamisensa huonommaksi, mutta muilta osin ohjaus- ja opetusosaaminen koettiin hyväksi. Eettinen osaaminen koettiin erityisen vahvaksi. Vastaajista 11% ei kokenut osaavansa toimia ensiapu- ja elvytystilanteissa, jonka vuoksi se nostettiin esiin yhtenä koulutustarpeena. Muiksi koulutustarpeiksi nousi hoidontarpeen arviointi, ventrogluteaalinen injektion anto ja ATK-ohjelmien käyttö.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen osaamisen tunnis-tamisessa ja sen kehittämisessä perusterveydenhuollon lääkärienvastaanotolla. Ammatillista osaamista voidaan kehittää ja järjestää koulutuksia, kun tiedetään, missä osaamisessa hoitajat kokevat puutteita. Kyselyssä tuli selvästi esiin, että hoitajat ovat motivoituneita kehittämään omaa osaamistaan. Hoitajilta voitaisiin myös kartoittaa, mitä muuta koulutusta he haluaisivat järjestettävän. Jatkotutkimusaiheena voisi myös selvittää tarkemmin jotakin tiettyä tässä kyselyssä kartoitettua osa-aluetta. The purpose of this thesis was to find out what kind on competence nurses have as working in Healthcare center of Uusikaupunki by their self-assessment. The aim was to gather information about nurse competence which can be used to target jobs and plan further training.
The thesis used a quantitative research method. Material was collected by a structured questionnaire, which was exclusive for this research. The survey was conducted by using an electronic form. The electronic questionnaire was sent to all nurses and practical nurses working in Healthcare center. Response rate was 66,7% and statistical analyzes where made from this material that was received. Results were reported as percentages and numbers.
The survey was answered by nurses of all ages, most of whom have long work expe-rience in the field. Competence development was greeted positively and competence in customership was felt good or very good. Also decisionmaking competence was felt good. In clinical knowledge hygiene expertise was strong, but everyone didn’t know the wound care products or the current care guidelines so well. Pharmacotherapy skills were felt good except ventrogluteal injection technique, which only half of the respondents knew. Some of the respondents felt their skills is limited in guiding students or new co-workers, but otherwise the education and teaching competence was felt good. Ethical competence was felt particularly good. Eleven percent on the respondents didn’t know how to manage a first aid and resuscitation, that’s why it was picked up as a one of training need’s. Other needs for training that came up were assessment of treatment need, ventrogluteal injection and using of computer programs.
The results of this thesis can be used to identify professional skills and develop it in primary health care. Professional skills can be developed and training can be organized when it is known where the nurses feel defective. The survey clearly solved that nurses are motivated to develop their skills. Nurses can also identify what other training they would need. A further research topic could also be explored of results in this thesis.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka laadittiin tätä tutkimusta varten ja tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin kaikille (N=30) terveyskeskuksen lääkärien vastaanotolla työskenteleville sairaan- ja lähihoitajille. Vastausprosentiksi muodostui 66,7% ja saadusta aineistosta tehtiin tilastolliset analyysit ja tulokset raportoitiin prosentein ja lukumäärin.
Kyselyyn vastasi kaiken ikäisiä hoitajia, joilla suurimmalla osalla on pitkä työkokemus alalta. Oman osaamisen kehittämiseen suhtauduttiin myönteisesi ja hoitotyön asiakkuusosaaminen koettiin hyväksi tai erittäin hyväksi. Myös päätöksenteko-osaaminen koettiin hyväksi, mutta kiirevastaanotossa kaikki vastaajat eivät kokeneet osaavansa toimia. Kliinisen osaamisen alueella hygieniaosaaminen koettiin vahvaksi, mutta haavanhoitotuotteiden ja haavanhoidon Käypä-hoito suositusten tuntemuksessa oli puutteita. Lääkehoidon osaaminen koettiin hyväksi kaikilla muilla alueilla, mutta yksittäisenä toimenpiteenä ventrogluteaalisen pistotekniikan koki hallitsevansa vain puolet vastaajista. Opiskelijoiden ohjaamisessa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä muutamat kokivat osaamisensa huonommaksi, mutta muilta osin ohjaus- ja opetusosaaminen koettiin hyväksi. Eettinen osaaminen koettiin erityisen vahvaksi. Vastaajista 11% ei kokenut osaavansa toimia ensiapu- ja elvytystilanteissa, jonka vuoksi se nostettiin esiin yhtenä koulutustarpeena. Muiksi koulutustarpeiksi nousi hoidontarpeen arviointi, ventrogluteaalinen injektion anto ja ATK-ohjelmien käyttö.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen osaamisen tunnis-tamisessa ja sen kehittämisessä perusterveydenhuollon lääkärienvastaanotolla. Ammatillista osaamista voidaan kehittää ja järjestää koulutuksia, kun tiedetään, missä osaamisessa hoitajat kokevat puutteita. Kyselyssä tuli selvästi esiin, että hoitajat ovat motivoituneita kehittämään omaa osaamistaan. Hoitajilta voitaisiin myös kartoittaa, mitä muuta koulutusta he haluaisivat järjestettävän. Jatkotutkimusaiheena voisi myös selvittää tarkemmin jotakin tiettyä tässä kyselyssä kartoitettua osa-aluetta.
The thesis used a quantitative research method. Material was collected by a structured questionnaire, which was exclusive for this research. The survey was conducted by using an electronic form. The electronic questionnaire was sent to all nurses and practical nurses working in Healthcare center. Response rate was 66,7% and statistical analyzes where made from this material that was received. Results were reported as percentages and numbers.
The survey was answered by nurses of all ages, most of whom have long work expe-rience in the field. Competence development was greeted positively and competence in customership was felt good or very good. Also decisionmaking competence was felt good. In clinical knowledge hygiene expertise was strong, but everyone didn’t know the wound care products or the current care guidelines so well. Pharmacotherapy skills were felt good except ventrogluteal injection technique, which only half of the respondents knew. Some of the respondents felt their skills is limited in guiding students or new co-workers, but otherwise the education and teaching competence was felt good. Ethical competence was felt particularly good. Eleven percent on the respondents didn’t know how to manage a first aid and resuscitation, that’s why it was picked up as a one of training need’s. Other needs for training that came up were assessment of treatment need, ventrogluteal injection and using of computer programs.
The results of this thesis can be used to identify professional skills and develop it in primary health care. Professional skills can be developed and training can be organized when it is known where the nurses feel defective. The survey clearly solved that nurses are motivated to develop their skills. Nurses can also identify what other training they would need. A further research topic could also be explored of results in this thesis.