Ihan pihalla -Pedagogisen pihatoiminnan kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Mitzner, Taru (2020)
Mitzner, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243839
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pedagogista pihatoimintaa varhaiskasvatuksessa koostamalla ammatillista tietoa ja antamalla toimintaideoita kasvattajien käyttöön. Tavoitteena oli monipuolistaa pihalla tapahtuvaa toimintaa ja lisätä pihan hyödyntämistä oppimisympäristönä. Opinnäytetyössä oli yhteistyökumppanina kunnallinen päiväkoti Vantaalla. Kehittämistyön prosessin aikana pidettiin varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle työilta ja kirjoitettiin Ihan pihalla -opas.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui liikuntakasvatuksesta, ympäristökasvatuksesta, lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisestä, kasvattajan roolista, pihavälineistä ja turvallisuudesta. Tietoa saatiin kirjallisuuskatsauksella sekä seminaariin ja koulutuspäivään osallistumalla. Työillassa käytiin läpi teoriatietoa, kerrottiin toimintaesimerkkejä, tehtiin draamaharjoitus ja ideoitiin aivoriihessä. Ihan pihalla -opas tehtiin arjen suunnittelua helpottavaksi työkaluksi. Kehittämistyön prosessin aikana kerättiin kasvattajilta kirjallista ja suullista palautetta kehittämistyön toteuttamista ja arviointia varten.
Palautteiden perusteella työillan aikana kasvattajat saivat monipuolista tietoa ja hyödyllisiksi koettuja ideoita toimintaan. Pihaopasta pidettiin hyvänä, käytännönläheisenä, perusteellisena ja toimivana kokonaisuutena. Kehittämistyön vaikutukset näkyivät nopeasti hankintoja tehdessä, pihalle tilattiin lisää liikuntavälineitä sekä tarvikkeita viherelementtien lisäämiseen. Kasvattajat miettivät, miten pihoja voidaan entistä enemmän hyödyntää kaikkien lasten kesken. Kasvattajat kertoivat, että työillan ja pihaoppaan ideat ovat helpottaneet toiminnan suunnittelua. Kasvattajan aktiivista roolia, monipuolista pihatoimintaa ja pihan hyödyntämistä oppimisympäristönä pidettiin tärkeinä ja niihin halutaan panostaa.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui liikuntakasvatuksesta, ympäristökasvatuksesta, lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisestä, kasvattajan roolista, pihavälineistä ja turvallisuudesta. Tietoa saatiin kirjallisuuskatsauksella sekä seminaariin ja koulutuspäivään osallistumalla. Työillassa käytiin läpi teoriatietoa, kerrottiin toimintaesimerkkejä, tehtiin draamaharjoitus ja ideoitiin aivoriihessä. Ihan pihalla -opas tehtiin arjen suunnittelua helpottavaksi työkaluksi. Kehittämistyön prosessin aikana kerättiin kasvattajilta kirjallista ja suullista palautetta kehittämistyön toteuttamista ja arviointia varten.
Palautteiden perusteella työillan aikana kasvattajat saivat monipuolista tietoa ja hyödyllisiksi koettuja ideoita toimintaan. Pihaopasta pidettiin hyvänä, käytännönläheisenä, perusteellisena ja toimivana kokonaisuutena. Kehittämistyön vaikutukset näkyivät nopeasti hankintoja tehdessä, pihalle tilattiin lisää liikuntavälineitä sekä tarvikkeita viherelementtien lisäämiseen. Kasvattajat miettivät, miten pihoja voidaan entistä enemmän hyödyntää kaikkien lasten kesken. Kasvattajat kertoivat, että työillan ja pihaoppaan ideat ovat helpottaneet toiminnan suunnittelua. Kasvattajan aktiivista roolia, monipuolista pihatoimintaa ja pihan hyödyntämistä oppimisympäristönä pidettiin tärkeinä ja niihin halutaan panostaa.