Spelprototyp från grunden med Unreal Engine 4
Karvonen, Niklas (2020)
Karvonen, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243809
Tiivistelmä
I detta examensarbete går jag genom en grundläggande del för skapandet av en spelprototyp med spelmotorn Unreal Engine 4. Arbetet behandlar spelmotorns användargränssnitt och grundläggande terminologi som användaren kan stöta på. Spelmotorns utvecklare, Epic Games presenteras också samt affärsstrategin som företaget valt för att locka användare och företag att välja deras spelmotor.
Syftet med examensarbetet är att visa hur spelmotorn fungerar samt hur man utvecklar spel då jag för tillfället, enligt egen åsikt endast besitter grundläggande programmeringskunskaper, och jag vill lära mig mera om spelutveckling. Prototypen jag skapar ska också gå att utveckla i framtiden.
Arbetet består av tre olika delar -en teoretisk, en praktisk samt en avslutande del.
I den teoretiska delen går jag igenom spelmotorn och dess utvecklare samt uppbyggandet av själva spelprototypen. I den praktiska delen utformas och färdigställs denna och i den avslutande delen bedömmer jag mitt examensarbete.
Syftet med examensarbetet är att visa hur spelmotorn fungerar samt hur man utvecklar spel då jag för tillfället, enligt egen åsikt endast besitter grundläggande programmeringskunskaper, och jag vill lära mig mera om spelutveckling. Prototypen jag skapar ska också gå att utveckla i framtiden.
Arbetet består av tre olika delar -en teoretisk, en praktisk samt en avslutande del.
I den teoretiska delen går jag igenom spelmotorn och dess utvecklare samt uppbyggandet av själva spelprototypen. I den praktiska delen utformas och färdigställs denna och i den avslutande delen bedömmer jag mitt examensarbete.