Video alkaa mainoksen jälkeen : Korkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen YouTuben videomainontaan
Välikangas, Riikka (2020)
Välikangas, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003243803
Tiivistelmä
YouTuben rooli mainonnan maailmassa on jatkuvassa kasvussa. Erityisesti YouTuben videomainonta on kasvattanut suosiotaan mainostajien keskuudessa, mutta suurin osa katsojista ei kuitenkaan pidä videomainonnasta, joka esiintyy ennen halutun sisällön latautumista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka z-sukupolven korkeakouluopiskelijat suhtautuvat YouTuben videomainontaan sekä sivuta sitä, minkälainen videomainonta olisi oikeasti tehokasta. Opinnäytetyö on rajattu YouTuben mainostamisen muodoista kolmeen: ohitettaviin ja ei-ohitettaviin videomainoksiin sekä puskurimainoksiin. Pääpaino on videomainonnalla, joka esiintyy ennen haluttua sisältöä, mutta tutkimuksessa sivuttiin myös kesken sisältöä esiintyvää videomainontaa.
Tietoperusta koostuu markkinointiviestinnän osa-alueiden määrittelystä sekä mainonnan roolista yhtenä näistä osa-alueista. Teoriaosuudessa käydään läpi myös mainonnan vaikutusta ostopäätöksiin ja yrityskuviin sekä tarkastellaan digitaalisen mainonnan määritteitä. Tietoperustassa puhutaan myös videoviestinnästä kasvusta ja sen voimasta sekä videomainonnan siirtymisestä internetiin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin 14:ä eri opiskelijaa kymmenestä eri korkeakoulusta ympäri Suomea. Haastattelut litteroitiin yleiskielisesti tekstimuotoon, jonka jälkeen aloitettiin kerätyn aineiston sisältöanalyysi.
Tutkimuksen avulla päädyttiin siihen lopputulokseen, että enemmistöä opiskelijoista videomainonta ärsyttää edes jollain tasolla. Epämiellyttäväksi videomainonnassa koettiin olevan mainosten määrä, niiden sisältö sekä mainosten toistuvuus ja huono kohdennus. Hyviksi ominaisuuksiksi taas koettiin mainosten lyhyys ja ytimekkyys, mielenkiintoisuus, niiden hauskuus sekä mahdollisten tunteiden herättäminen. Videomainonnalla ei ole lähes minkäänlaista vaikutusta opiskelijoiden ostopäätöksiin, mutta yrityskuvaan videomainonta vaikuttaa jonkin verran. Enemmistö opiskelijoista ei myöskään koe mainonnanesto-ohjelmia tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä syyskuu 2019 – helmikuu 2020.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka z-sukupolven korkeakouluopiskelijat suhtautuvat YouTuben videomainontaan sekä sivuta sitä, minkälainen videomainonta olisi oikeasti tehokasta. Opinnäytetyö on rajattu YouTuben mainostamisen muodoista kolmeen: ohitettaviin ja ei-ohitettaviin videomainoksiin sekä puskurimainoksiin. Pääpaino on videomainonnalla, joka esiintyy ennen haluttua sisältöä, mutta tutkimuksessa sivuttiin myös kesken sisältöä esiintyvää videomainontaa.
Tietoperusta koostuu markkinointiviestinnän osa-alueiden määrittelystä sekä mainonnan roolista yhtenä näistä osa-alueista. Teoriaosuudessa käydään läpi myös mainonnan vaikutusta ostopäätöksiin ja yrityskuviin sekä tarkastellaan digitaalisen mainonnan määritteitä. Tietoperustassa puhutaan myös videoviestinnästä kasvusta ja sen voimasta sekä videomainonnan siirtymisestä internetiin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin 14:ä eri opiskelijaa kymmenestä eri korkeakoulusta ympäri Suomea. Haastattelut litteroitiin yleiskielisesti tekstimuotoon, jonka jälkeen aloitettiin kerätyn aineiston sisältöanalyysi.
Tutkimuksen avulla päädyttiin siihen lopputulokseen, että enemmistöä opiskelijoista videomainonta ärsyttää edes jollain tasolla. Epämiellyttäväksi videomainonnassa koettiin olevan mainosten määrä, niiden sisältö sekä mainosten toistuvuus ja huono kohdennus. Hyviksi ominaisuuksiksi taas koettiin mainosten lyhyys ja ytimekkyys, mielenkiintoisuus, niiden hauskuus sekä mahdollisten tunteiden herättäminen. Videomainonnalla ei ole lähes minkäänlaista vaikutusta opiskelijoiden ostopäätöksiin, mutta yrityskuvaan videomainonta vaikuttaa jonkin verran. Enemmistö opiskelijoista ei myöskään koe mainonnanesto-ohjelmia tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä syyskuu 2019 – helmikuu 2020.