Varhaiskasvatusympäristön kehittäminen : toimintamallin luominen Yhdessä esteetön -hankkeessa
Heikkinen, Tanja (2020)
Heikkinen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003223746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003223746
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen kohdeorganisaationa oli Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatus. Tavoitteena oli luoda toimintamalli varhaiskasvatuksen oppimisympäristön kehittämisestä esteettömäksi ja vuorovaikutusta tukevaksi. Lisäksi tavoitteena oli saada arviointitietoa Yhdessä esteetön hankkeesta. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli toimintamallin avulla tukea varhaiskasvatuksen oppimisympäristön kehittämistä.
Toimintamalli luotiin vuoden 2019 aikana kehittämishankkeena ja lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Tutkimusaineistoa kerättiin varhaiskasvatuksen kasvattajilta ryhmähaastatteluna liittyen Yhdessä esteetön -hankkeeseen. Varhaiskasvatusyksiköiden johtajille järjestetyssä kehittämisaamupäivässä käsiteltiin kehittämiseen liittyviä työn rakenteita ja toiminnan käytänteitä sekä kehittämistulosten juurruttamista. Tässä hyödynnettiin learning cafe- menetelmää ja SWOT-analyysia. Tiedonhankinnan menetelminä käytettiin myös havainnointia, työpaikkakokouksia ja tutkijan kirjoittamaa päiväkirjaa. Aineistot analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Toimintamalli luotiin hyödyntämällä tutkimusaineistoa ja teoreettista tietoa projektin vaiheista. Tutkimusaineistosta kirjattiin toimintamalliin kehittämistyötä tukeviksi tekijöiksi muun muassa arkilähtöisyys, myönteinen asenne kehittämistä kohtaan, toimiva vuorovaikutus ja keskustelukulttuuri sekä tiedonsiirto- ja suunnittelukäytänteiden toimivuus. Kehittämistä vaikeuttavina tekijöinä nousivat esille ajalliset resurssit, pedagogisen johtajuuden heikkous, työntekijöiden vaihtuvuus sekä voimavarojen ja motivaation vähäisyys.
Varhaiskasvatusympäristön kehittäminen esteettömäksi ja vuorovaikutusta tukevaksi tulee tehdä suunnitelmallisena ja tavoitteellisena työnä hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä. Oppimisympäristön kehittäminen lisää lasten osallisuutta tasavertaisina toimijoina, helpottaa osallistumista ja vuorovaikutusta lapsiryhmässä. Varhaiskasvatusyksikön johtajan rooli on toimia työntekijöiden innostajana ja motivoijana kehittämistyössä. Hänen tulee hallita kehittämistyön kokonaisuus ja luoda rakenteet kehittämistyön toteuttamiselle. The working life partner organization of this thesis was early childhood education in Hyvinkää. The objective was to create a model, which enhances accessibility and interaction of early childhood education learning environment. The other aim was to gather evaluation of the Yhdessä esteetön -project. The purpose of this development project was to support development the learning environment in early childhood education with this model.
The structured model was created as a developmental project during 2019 following action research approach. Data collection methods consisted of group interviews, SWOT-analysis and learning café. The group interviews informants were early childhood education teachers. Developing morning session was arranged to the daycarecenter leaders and they were talked about development structures in work and striking the roots for development results. In this session utilized learning café and SWOT-analysis. Other data collection methods were observation, meetings and the researcher’s diary. Material was analysed with content analysis.
The structured model was created by using research material and theoretical material. Based on the research part the supported factors in development were an everydaylife based work, positive attitude toward development, active conversation culture, data transfer policy and operability of planning policy. The factors, which make the development more difficult were time resources, weakness of pedagogical leadership, changing of employees and lack of resources and motivation.
Developing early childhood education environment towards accessibility and interac-tion should be done through systematical and goal-directed work in the work community and by utilizing the multiprofessional collaboration. Developing education environment towards accessibility and interaction enhancing increases children´s participation as a equal human beings, relieves involvement and interaction in the childrens´ group. The daycare center leader´s role is to inspire and motivate the employees in the development work. She/he has to manage the whole development project and provide structures for development.
Toimintamalli luotiin vuoden 2019 aikana kehittämishankkeena ja lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Tutkimusaineistoa kerättiin varhaiskasvatuksen kasvattajilta ryhmähaastatteluna liittyen Yhdessä esteetön -hankkeeseen. Varhaiskasvatusyksiköiden johtajille järjestetyssä kehittämisaamupäivässä käsiteltiin kehittämiseen liittyviä työn rakenteita ja toiminnan käytänteitä sekä kehittämistulosten juurruttamista. Tässä hyödynnettiin learning cafe- menetelmää ja SWOT-analyysia. Tiedonhankinnan menetelminä käytettiin myös havainnointia, työpaikkakokouksia ja tutkijan kirjoittamaa päiväkirjaa. Aineistot analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Toimintamalli luotiin hyödyntämällä tutkimusaineistoa ja teoreettista tietoa projektin vaiheista. Tutkimusaineistosta kirjattiin toimintamalliin kehittämistyötä tukeviksi tekijöiksi muun muassa arkilähtöisyys, myönteinen asenne kehittämistä kohtaan, toimiva vuorovaikutus ja keskustelukulttuuri sekä tiedonsiirto- ja suunnittelukäytänteiden toimivuus. Kehittämistä vaikeuttavina tekijöinä nousivat esille ajalliset resurssit, pedagogisen johtajuuden heikkous, työntekijöiden vaihtuvuus sekä voimavarojen ja motivaation vähäisyys.
Varhaiskasvatusympäristön kehittäminen esteettömäksi ja vuorovaikutusta tukevaksi tulee tehdä suunnitelmallisena ja tavoitteellisena työnä hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä. Oppimisympäristön kehittäminen lisää lasten osallisuutta tasavertaisina toimijoina, helpottaa osallistumista ja vuorovaikutusta lapsiryhmässä. Varhaiskasvatusyksikön johtajan rooli on toimia työntekijöiden innostajana ja motivoijana kehittämistyössä. Hänen tulee hallita kehittämistyön kokonaisuus ja luoda rakenteet kehittämistyön toteuttamiselle.
The structured model was created as a developmental project during 2019 following action research approach. Data collection methods consisted of group interviews, SWOT-analysis and learning café. The group interviews informants were early childhood education teachers. Developing morning session was arranged to the daycarecenter leaders and they were talked about development structures in work and striking the roots for development results. In this session utilized learning café and SWOT-analysis. Other data collection methods were observation, meetings and the researcher’s diary. Material was analysed with content analysis.
The structured model was created by using research material and theoretical material. Based on the research part the supported factors in development were an everydaylife based work, positive attitude toward development, active conversation culture, data transfer policy and operability of planning policy. The factors, which make the development more difficult were time resources, weakness of pedagogical leadership, changing of employees and lack of resources and motivation.
Developing early childhood education environment towards accessibility and interac-tion should be done through systematical and goal-directed work in the work community and by utilizing the multiprofessional collaboration. Developing education environment towards accessibility and interaction enhancing increases children´s participation as a equal human beings, relieves involvement and interaction in the childrens´ group. The daycare center leader´s role is to inspire and motivate the employees in the development work. She/he has to manage the whole development project and provide structures for development.