Liikuntatoiminnan näkyvyys vanhemmille liikuntapäiväkodissa : Kohderyhmänä Pilke Taikapompun 3-5 -vuotiaiden päiväkotiryhmä
Salonen, Laura; Suikkari, Lasse (2020)
Salonen, Laura
Suikkari, Lasse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003223742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003223742
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka näkyvää päiväkodin liikuntatoiminta on 3-5 vuotiaiden lasten ryhmän vanhemmille sekä selvittää vanhempien toiveita liikuntatoiminnan toteuttamisen suhteen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä liikuntapäiväkoti Pilke Taikapompun kanssa. Pilke Päiväkodit Oy varhaiskasvatuspalveluita tuottava yritys Suomessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vanhempien osallisuutta sekä päiväkodin ja perheiden välistä yhteistyötä. Teoriaosuudessa käsitellään myös liikuntakasvatusta osana varhaiskasvatusta sekä liikunnan merkitystä 3-5 -vuotiaan lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä, jossa yhdistyi kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät. Kyselyn muotona toimi paperinen kyselylomake, joka koostui kvantitatiivisista vaihtoehtokysymyksistä ja kvalitatiivisista avoimista kysymyksistä. Kyselylomake jaettiin kaikille 3-5 –vuotiaiden ryhmän lasten vanhemmille päiväkodissa. Kyselyyn vastasi kymmenen perhettä kolmestatoista.
Kyselyn tulosten mukaan puolet vanhemmista eivät kokeneet päiväkodin liikuntatoiminnan olevan tarpeeksi näkyvää. Vanhemmat nostivat esiin ideoita ja toiveita siitä, miten päiväkoti voisi tiedottaa liikuntatoiminnasta perheille ja tehdä liikuntatoiminnasta näkyvämpää. Vanhemmilta nousi myös toiveita päiväkodin liikuntatoiminnan toteuttamisen suhteen. Puolet kyselyyn osallistuneista vanhemmista eivät kokeneet päiväkodin liikuntatoiminnan vastaavan heidän odotuksiaan ja ohjatun liikuntatoiminnan olevan liian vähäistä. 3-5 –vuotiaiden ryhmässä tulisi vastausten perusteella keskittyä lasten liikunnan monipuolisuuteen, siitä tiedottamiseen sekä liikuntatoiminnan näkyväksi tekemiseen. Kyselyn tuottama informaatio tarjoaa päiväkodille tietoa vanhempien kokemuksista ja toiveista päiväkodin liikuntatoiminnan ja sen näkyvyyden suhteen, jota se voi hyödyntää toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vanhempien osallisuutta sekä päiväkodin ja perheiden välistä yhteistyötä. Teoriaosuudessa käsitellään myös liikuntakasvatusta osana varhaiskasvatusta sekä liikunnan merkitystä 3-5 -vuotiaan lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä, jossa yhdistyi kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät. Kyselyn muotona toimi paperinen kyselylomake, joka koostui kvantitatiivisista vaihtoehtokysymyksistä ja kvalitatiivisista avoimista kysymyksistä. Kyselylomake jaettiin kaikille 3-5 –vuotiaiden ryhmän lasten vanhemmille päiväkodissa. Kyselyyn vastasi kymmenen perhettä kolmestatoista.
Kyselyn tulosten mukaan puolet vanhemmista eivät kokeneet päiväkodin liikuntatoiminnan olevan tarpeeksi näkyvää. Vanhemmat nostivat esiin ideoita ja toiveita siitä, miten päiväkoti voisi tiedottaa liikuntatoiminnasta perheille ja tehdä liikuntatoiminnasta näkyvämpää. Vanhemmilta nousi myös toiveita päiväkodin liikuntatoiminnan toteuttamisen suhteen. Puolet kyselyyn osallistuneista vanhemmista eivät kokeneet päiväkodin liikuntatoiminnan vastaavan heidän odotuksiaan ja ohjatun liikuntatoiminnan olevan liian vähäistä. 3-5 –vuotiaiden ryhmässä tulisi vastausten perusteella keskittyä lasten liikunnan monipuolisuuteen, siitä tiedottamiseen sekä liikuntatoiminnan näkyväksi tekemiseen. Kyselyn tuottama informaatio tarjoaa päiväkodille tietoa vanhempien kokemuksista ja toiveista päiväkodin liikuntatoiminnan ja sen näkyvyyden suhteen, jota se voi hyödyntää toiminnan kehittämiseen.