Visuaaliset taiteet taide- ja kulttuuripainotteisessa päiväkodissa
Tallbacka, Anni-Julia; Kurunsaari, Minna (2020)
Tallbacka, Anni-Julia
Kurunsaari, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvattajien käsityksiä visuaalista
taiteista sekä sitä, miten he toteuttavat niitä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi
tarkoituksena oli selvittää Taiturin visuoppaan merkityksellisyyttä ja sen
mobiilisovelluksen tuomia hyötyjä varhaiskasvattajille taidetoiminnassa.
Teoriaosassa tuodaan esille päiväkodin visuaalista taidetoimintaa ennen ja nyt sekä
varhaiskasvattajan roolia taidekasvattajana. Teoriaosassa esitellään myös Taiturin
visuoppaan sisältöä sekä siihen kuuluvaa mobiilisovellusta. Visuopas on kehitetty
tukemaan varhaiskasvattajien työtä visuaalisten taiteiden opetuksessa
varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Seinäjoella sijaitseva taide- ja
kulttuuripainotteinen päiväkoti Saima, jossa Taituri-taidetoimintaa toteutetaan.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineistona oli viisi haastattelua ja aineistoa analysoitiin sisältöanalyysin
menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat kokivat visuaalisen taiteen olevan
helposti yhdistettävissä muuhun pedagogiseen toimintaan. Tuloksista ilmeni, että
visuaalisten taiteiden opasta ja sen mobiilisovellusta pidettiin tärkeinä ja lisää
materiaalia toivottiin tulevaisuudessa. Kasvattajat toivat vastauksissaan esille myös
taiteen positiivisen vaikutuksen ihmisen hyvinvointiin.
taiteista sekä sitä, miten he toteuttavat niitä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi
tarkoituksena oli selvittää Taiturin visuoppaan merkityksellisyyttä ja sen
mobiilisovelluksen tuomia hyötyjä varhaiskasvattajille taidetoiminnassa.
Teoriaosassa tuodaan esille päiväkodin visuaalista taidetoimintaa ennen ja nyt sekä
varhaiskasvattajan roolia taidekasvattajana. Teoriaosassa esitellään myös Taiturin
visuoppaan sisältöä sekä siihen kuuluvaa mobiilisovellusta. Visuopas on kehitetty
tukemaan varhaiskasvattajien työtä visuaalisten taiteiden opetuksessa
varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Seinäjoella sijaitseva taide- ja
kulttuuripainotteinen päiväkoti Saima, jossa Taituri-taidetoimintaa toteutetaan.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineistona oli viisi haastattelua ja aineistoa analysoitiin sisältöanalyysin
menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat kokivat visuaalisen taiteen olevan
helposti yhdistettävissä muuhun pedagogiseen toimintaan. Tuloksista ilmeni, että
visuaalisten taiteiden opasta ja sen mobiilisovellusta pidettiin tärkeinä ja lisää
materiaalia toivottiin tulevaisuudessa. Kasvattajat toivat vastauksissaan esille myös
taiteen positiivisen vaikutuksen ihmisen hyvinvointiin.