Markkinointisuunnitelma: Case: Haka-Rengas & Akku
Hintsala, Kristian (2020)
Hintsala, Kristian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda mahdollisimman kattava ja selkeä markkinointisuunnitelma Kempeleessä toimivalle Haka-Rengas & Akku-rengasliikkeelle. Yritys on perustettu vuonna 2018, eikä sillä ole aiempaa markkinointisuunnitelmaa olemassa. Lisäksi yrityksen henkilöstöllä ei ole markkinointialan koulutusta eikä juurikaan kokemusta markkinoinnista. Näiden tekijöiden vuoksi yritys koki markkinointisuunnitelman tarpeellisena oman markkinointinsa parantamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma, jota asiaan vihkiytymätönkin osaa tulkita. Liian syvälle markkinoinnin maailmaan työssä ei siis voida sukeltaa, vaan siinä esiteltävien toimenpiteiden tulee sellaisia, että ne voidaan järkevästi toteuttaa. Toimeksiantajan tärkeimmäksi määrittelemä tavoite markkinoinnille ovat 10% vuosittainen kasvu. Lisäksi markkinoinnille nähdään kaksi muutakin tavoitetta: tunnettuuden lisääminen yrityksen toiminta-alueella, sekä pian avattavan verkkokaupan käyntiin saattaminen.
Opinnäytetyö toteutetaan sovellettuna laadullisena tutkimuksena. Sen tietoperusta koostuu yrityksen toimitusjohtajan haastatteluista, asiaa käsittelevistä kirjalähteistä, aiheeseen liittyvistä ja luotettavista verkkolähteistä sekä markkinointisuunnitelman tekijän omasta kokemuksesta ja huomioista. Työ rakentuu vetoketjumaisesti, eli tietoperusta kulkee samassa tahdissa markkinointisuunnitelman kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena saavutettiin käyttökelpoinen ja kattava, toimeksiantajayritykselle räätälöity markkinointisuunnitelma, joka voidaan ottaa käyttöön välittömästi työn valmistuttua. Suunnitelmassa on esitelty suositeltavat markkinointitoimenpiteet kanavittain, sekä se on aikataulutettu vuosikellon avulla vuodeksi valmistumisajasta eteenpäin.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma, jota asiaan vihkiytymätönkin osaa tulkita. Liian syvälle markkinoinnin maailmaan työssä ei siis voida sukeltaa, vaan siinä esiteltävien toimenpiteiden tulee sellaisia, että ne voidaan järkevästi toteuttaa. Toimeksiantajan tärkeimmäksi määrittelemä tavoite markkinoinnille ovat 10% vuosittainen kasvu. Lisäksi markkinoinnille nähdään kaksi muutakin tavoitetta: tunnettuuden lisääminen yrityksen toiminta-alueella, sekä pian avattavan verkkokaupan käyntiin saattaminen.
Opinnäytetyö toteutetaan sovellettuna laadullisena tutkimuksena. Sen tietoperusta koostuu yrityksen toimitusjohtajan haastatteluista, asiaa käsittelevistä kirjalähteistä, aiheeseen liittyvistä ja luotettavista verkkolähteistä sekä markkinointisuunnitelman tekijän omasta kokemuksesta ja huomioista. Työ rakentuu vetoketjumaisesti, eli tietoperusta kulkee samassa tahdissa markkinointisuunnitelman kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena saavutettiin käyttökelpoinen ja kattava, toimeksiantajayritykselle räätälöity markkinointisuunnitelma, joka voidaan ottaa käyttöön välittömästi työn valmistuttua. Suunnitelmassa on esitelty suositeltavat markkinointitoimenpiteet kanavittain, sekä se on aikataulutettu vuosikellon avulla vuodeksi valmistumisajasta eteenpäin.