Palkitsemiskulttuuri keinona tukea henkilöstön sisäistä motivaatiota
Törmäkangas, Tuuli (2020)
Törmäkangas, Tuuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203700
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on kehittää tarkastelun kohteena olevan organisaation palkitsemiskulttuuria tukemaan henkilöstön sisäistä motivaatiota. Kehittämistyön tarkoituksena on löytää ratkaisuja siihen, miten henkilöstö pystyy samastumaan organisaation pitkän aikavälin päämääriin, sitoutuu organisaation toimintaan ja motivoituu työssään niin, että kehityksen myötä henkilöstön pysyvyys paranee ja asiakastyytyväisyys kasvaa nostaen samalla organisaation kannattavuutta. Työn tulokset ja niiden avulla kehitetyt ratkaisut esitellään kohdeorganisaatiolle kehitysehdotuksen muodossa. Kehittämistyön kohteena on helsinkiläinen myynnin konsultointiin erikoistunut pienyritys.
Suuressa kuvassa työn murros vaikuttaa jatkuvasti kasvavassa määrin työhön, sen rakenteisiin ja työntekijöihin. Organisaatioiden täytyy pystyä motivoimaan ja sitouttamaan ihmisiä uusilla tavoilla muuttuvassa ympäristössä. Työn tietoperustassa paneudutaan tähän haasteeseen palkitsemisen ja sisäisen motivaation kautta. Tietoperustassa tutustutaan organisaatiokulttuuriin ja sen rakentumiseen, palkitsemisen kokonaisuuteen, ja näiden avulla palkitsemiskulttuuriin ja sen muodostumiseen. Lisäksi tietoperustassa on tutkittu sisäisen motivaation käsitettä ja sen tutkimuksen kehitystä 1970-luvulta lähtien, ja peilattu konseptia muihin motivaatioteorioihin. Tietoperustassa yhdistetään lopulta palkitsemiskulttuurin ja sisäisen motivaation käsitteet ja esitellään keinoja sisäisen motivaation tukemiseksi palkitsemisen avulla.
Kehittämistyöhön kuuluvassa tutkimuksessa menetelminä on käytetty teemahaastatteluja ja kehittämistyöpajaa. Teemahaastatteluja tehtiin yhteensä 10 kappaletta, ja niiden avulla selvitettiin vastauksia tutkimuksen tukikysymyksiin. Haastateltavina toimivat kohdeyrityksen asiantuntijat, joihin kehittämistyön avulla haluttiin vaikuttaa. Kehittämistyöpajassa haastatellut asiantuntijat pääsivät yhdessä kehittämään ratkaisuja haastatteluista esiin nousseisiin haasteisiin yrityksen palkitsemiskulttuurissa. Kehittämistyöpajan avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuksen päätutkimuskysymykseen.
Haastattelujen tulosten perusteella palkitsemiskulttuurissa todettiin olevan paljon sisäistä motivaatiota tukevia elementtejä. Kuitenkin esille nousi kolme keskeistä kehityskohdetta: työn edellytyksiin ei täysin pysty vaikuttamaan, työtä mitataan pääasiassa määrällisin tavoittein ja urakehitysmahdollisuuksia ei koeta realistisina. Urapolkuja alettiin kehittää yrityksessä heti haastattelujen jälkeen, ja työpajan avulla etsittiin ratkaisuja kahteen ensimmäiseen kehityskohteeseen. Työpajan tulosten mukaan molempia näistä olisi mahdollista kehittää työn tavoitteiden kautta, ja kehittämistyön tuloksena laadittiinkin ehdotus työn mittaamisesta asiakaspysyvyyden kautta. Asiakaspysyvyys tavoitteena vastaa työn tietoperustassa esitettyjä teoreettisia näkemyksiä ja huomioi myös yrityksen strategiset tavoitteet.
Kehittämistyön tulosten voi arvioida syventävän näkemystä palkitsemisen vaikuttavuudesta kohdeyrityksessä ja lisäävän ymmärrystä henkilöstön kokemuksista palkitsemiseen liittyen, sekä näin edistävän palkitsemiskehitystä myös jatkossa. Kehittämistyön hyödyn takaamiseksi ehdotetaan toimenpiteiden vaikutusten seuraamista.
Suuressa kuvassa työn murros vaikuttaa jatkuvasti kasvavassa määrin työhön, sen rakenteisiin ja työntekijöihin. Organisaatioiden täytyy pystyä motivoimaan ja sitouttamaan ihmisiä uusilla tavoilla muuttuvassa ympäristössä. Työn tietoperustassa paneudutaan tähän haasteeseen palkitsemisen ja sisäisen motivaation kautta. Tietoperustassa tutustutaan organisaatiokulttuuriin ja sen rakentumiseen, palkitsemisen kokonaisuuteen, ja näiden avulla palkitsemiskulttuuriin ja sen muodostumiseen. Lisäksi tietoperustassa on tutkittu sisäisen motivaation käsitettä ja sen tutkimuksen kehitystä 1970-luvulta lähtien, ja peilattu konseptia muihin motivaatioteorioihin. Tietoperustassa yhdistetään lopulta palkitsemiskulttuurin ja sisäisen motivaation käsitteet ja esitellään keinoja sisäisen motivaation tukemiseksi palkitsemisen avulla.
Kehittämistyöhön kuuluvassa tutkimuksessa menetelminä on käytetty teemahaastatteluja ja kehittämistyöpajaa. Teemahaastatteluja tehtiin yhteensä 10 kappaletta, ja niiden avulla selvitettiin vastauksia tutkimuksen tukikysymyksiin. Haastateltavina toimivat kohdeyrityksen asiantuntijat, joihin kehittämistyön avulla haluttiin vaikuttaa. Kehittämistyöpajassa haastatellut asiantuntijat pääsivät yhdessä kehittämään ratkaisuja haastatteluista esiin nousseisiin haasteisiin yrityksen palkitsemiskulttuurissa. Kehittämistyöpajan avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuksen päätutkimuskysymykseen.
Haastattelujen tulosten perusteella palkitsemiskulttuurissa todettiin olevan paljon sisäistä motivaatiota tukevia elementtejä. Kuitenkin esille nousi kolme keskeistä kehityskohdetta: työn edellytyksiin ei täysin pysty vaikuttamaan, työtä mitataan pääasiassa määrällisin tavoittein ja urakehitysmahdollisuuksia ei koeta realistisina. Urapolkuja alettiin kehittää yrityksessä heti haastattelujen jälkeen, ja työpajan avulla etsittiin ratkaisuja kahteen ensimmäiseen kehityskohteeseen. Työpajan tulosten mukaan molempia näistä olisi mahdollista kehittää työn tavoitteiden kautta, ja kehittämistyön tuloksena laadittiinkin ehdotus työn mittaamisesta asiakaspysyvyyden kautta. Asiakaspysyvyys tavoitteena vastaa työn tietoperustassa esitettyjä teoreettisia näkemyksiä ja huomioi myös yrityksen strategiset tavoitteet.
Kehittämistyön tulosten voi arvioida syventävän näkemystä palkitsemisen vaikuttavuudesta kohdeyrityksessä ja lisäävän ymmärrystä henkilöstön kokemuksista palkitsemiseen liittyen, sekä näin edistävän palkitsemiskehitystä myös jatkossa. Kehittämistyön hyödyn takaamiseksi ehdotetaan toimenpiteiden vaikutusten seuraamista.