Palaute ja itsearviointi tavoiteasetannan tukena
Kiekkinen, Eva-Maria (2020)
Kiekkinen, Eva-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Satakunnan Osuuskaupan Sale-ketjun palautetta ja itsearviointia osana tavoiteasetantaa. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli, miten palautetta ja itsearviointia voidaan kehittää tukemaan tavoiteasetantaa kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli saada kehittämisehdotuksia organisaation käyttöön.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin kyselyä ja teemahaastattelua. Kyselyn kohderyhmänä olivat Sale-ketjun työntekijät pois lukien päällikkövastuussa olevat esimiehet ja kysely toteutettiin marraskuussa 2019. Kyselyn jälkeen myymäläpäälliköille toteutettiin ryhmäteemahaastattelu myös marraskuussa 2019.
Tutkimustuloksista nousi esille asioita kehittämisehdotuksia varten, ja ne koottiin kohdeorganisaatiolle hyödynnettäväksi tiivistettyyn ja selkeään muotoon. Tärkeimpänä tuloksista esille nousi palautteen antamiseen liittyvät asiat. Tuloksista esille tuli muun muassa tarve vertaispalautteelle ja ylipäätään tarve saada palautetta. Tämä tarve ilmeni niin työntekijöiden kuin esimiestenkin keskuudessa. Organisaatiomuutoksen myötä myymäläpäällikön työnkuvassa tapahtuneen muutoksen koettiin myös vaikuttaneen palautteen antamiseen, ja tässä yhteydessä kehittämisehdotukseksi nostettiin kyselyssä ilmi tullut ehdotus viikkoviestin käytöstä.
Kohdeorganisaation käyttöön tiivistettiin lisäksi palautteen antamisen huoneentaulu, jolla voidaan tukea ja rohkaista jokaisen työntekijän palautteen antamista, sillä palautteen antamisen ja saamisen katsottiin olevan merkityksellisessä asemassa työssä onnistumisessa ja siinä kehittymisessä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin kyselyä ja teemahaastattelua. Kyselyn kohderyhmänä olivat Sale-ketjun työntekijät pois lukien päällikkövastuussa olevat esimiehet ja kysely toteutettiin marraskuussa 2019. Kyselyn jälkeen myymäläpäälliköille toteutettiin ryhmäteemahaastattelu myös marraskuussa 2019.
Tutkimustuloksista nousi esille asioita kehittämisehdotuksia varten, ja ne koottiin kohdeorganisaatiolle hyödynnettäväksi tiivistettyyn ja selkeään muotoon. Tärkeimpänä tuloksista esille nousi palautteen antamiseen liittyvät asiat. Tuloksista esille tuli muun muassa tarve vertaispalautteelle ja ylipäätään tarve saada palautetta. Tämä tarve ilmeni niin työntekijöiden kuin esimiestenkin keskuudessa. Organisaatiomuutoksen myötä myymäläpäällikön työnkuvassa tapahtuneen muutoksen koettiin myös vaikuttaneen palautteen antamiseen, ja tässä yhteydessä kehittämisehdotukseksi nostettiin kyselyssä ilmi tullut ehdotus viikkoviestin käytöstä.
Kohdeorganisaation käyttöön tiivistettiin lisäksi palautteen antamisen huoneentaulu, jolla voidaan tukea ja rohkaista jokaisen työntekijän palautteen antamista, sillä palautteen antamisen ja saamisen katsottiin olevan merkityksellisessä asemassa työssä onnistumisessa ja siinä kehittymisessä.