Creating and implementing a business process model
Skog, Patrik (2020)
Lataukset:
Skog, Patrik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003183607
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty kohderyhmälle, joka työskentelee asiakastoimitusprojektien kanssa. Kohderyhmä toimittaa apulaitteita aluksille jotka käyttävät LNG:tä polttoaineena. LNG:tä polttoaineenaan käyttävien laivojen kysyntä on kovassa kasvussa johtuen muun muassa IMO:n äskettäin toteuttamista alusten päästöjä koskevista kansainvälisistä säännöistä ja määräyksistä. Tämä johtaa myös tankkausinfrastruktuurin kasvavaan tarpeeseen.
Opinnäytetyön tarkoitus on luoda ja implementoida Business Process Model (BPM), mikä toimisi kohderyhmän jokapäiväiseen työn tukipilarina. Tällaisen BPM:n tarkoituksena on antaa kohderyhmälle selkeämpi käsitys koko prosessista, ja samalla yrittää löytää alueita, joissa voisi lyhentää läpimenoaikaa, alentaa kustannuksia ja parantaa laatua.
Joitakin teorioita koskien asiakasvaatimuksia, lean-toimistoa ja liiketoimintaprosessimallinnuksia on käytetty perustana BPM: n luomisessa. Ensiksi määriteltiin asiakkaiden vaatimuksia, jonka jälkeen arvovirran kartoituksen avulla pystyttiin muotoilemaan prosessia. Sen jälkeen prosessia visualisoitiin, käyttämällä liiketoimintaprosessimallinnuksen teorioihin perustuvia liiketoimintaprosessimallimerkintöjä.
Tuloksena on ensimmäinen luonnos BPM:stä tämän opinnäytetyön kohderyhmälle. Malli selittää yksityiskohtaisesti koko prosessin, ja toiveena on, että ajan kuluessa tällä BPM:llä on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti läpimenoaikaan, kustannuksiin ja laatuun.
Opinnäytetyön tarkoitus on luoda ja implementoida Business Process Model (BPM), mikä toimisi kohderyhmän jokapäiväiseen työn tukipilarina. Tällaisen BPM:n tarkoituksena on antaa kohderyhmälle selkeämpi käsitys koko prosessista, ja samalla yrittää löytää alueita, joissa voisi lyhentää läpimenoaikaa, alentaa kustannuksia ja parantaa laatua.
Joitakin teorioita koskien asiakasvaatimuksia, lean-toimistoa ja liiketoimintaprosessimallinnuksia on käytetty perustana BPM: n luomisessa. Ensiksi määriteltiin asiakkaiden vaatimuksia, jonka jälkeen arvovirran kartoituksen avulla pystyttiin muotoilemaan prosessia. Sen jälkeen prosessia visualisoitiin, käyttämällä liiketoimintaprosessimallinnuksen teorioihin perustuvia liiketoimintaprosessimallimerkintöjä.
Tuloksena on ensimmäinen luonnos BPM:stä tämän opinnäytetyön kohderyhmälle. Malli selittää yksityiskohtaisesti koko prosessin, ja toiveena on, että ajan kuluessa tällä BPM:llä on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti läpimenoaikaan, kustannuksiin ja laatuun.