Terveydenhoitajaopiskelijan ammatillinen kasvu uusissa toimintaympäristöissä
Pelkonen, Jonna; Lempinen, Veera (2020)
Pelkonen, Jonna
Lempinen, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ammatillisesta kasvusta uusissa toimintaympäristöissä. Tarkoitus on
selvittää ammatillista kasvua edistäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä koota kehittämisehdotuksia. Tavoitteena on kootun tiedon avulla vaikuttaa terveydenhoitajien
opetussuunnitelman toteutukseen ja ammatillista kasvua tukevan harjoittelun kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin
sähköisellä puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 63 terveydenhoitajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin keinoin.
Tulosten mukaan ammatillista kasvua tukevia tekijöitä ovat itsenäinen työskentely, terveydenhoitajan työmenetelmien harjoitteleminen käytännössä sekä asiakasohjaustilanteet ja -kohtaamiset. Ammatillista kasvua heikentäviksi tekijöiksi
koetaan liiallinen vastuu, vähäinen määrä ammatillista kasvua tukevia oppimistilanteita ja asiakaskohtaamisia sekä epäselvä harjoittelun ohjeistus. Kehittämisehdotuksiksi esitetään yhdenmukaisemmat harjoittelupaikat, selkeämpi ohjeistus
ja harjoittelun lyhentäminen tai suorittaminen vaihtoehtoisella tavalla. Jatkotutkimusehdotuksena voisi tutkia harjoittelun muutosten vaikutusta ammatilliseen
kasvuun. Toisena jatkotutkimusehdotuksena voisi tarkastella minkälaisia osaamistarpeita terveydenhoitajalla on muuttuvissa toimintaympäristöissä.
selvittää ammatillista kasvua edistäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä koota kehittämisehdotuksia. Tavoitteena on kootun tiedon avulla vaikuttaa terveydenhoitajien
opetussuunnitelman toteutukseen ja ammatillista kasvua tukevan harjoittelun kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin
sähköisellä puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 63 terveydenhoitajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin keinoin.
Tulosten mukaan ammatillista kasvua tukevia tekijöitä ovat itsenäinen työskentely, terveydenhoitajan työmenetelmien harjoitteleminen käytännössä sekä asiakasohjaustilanteet ja -kohtaamiset. Ammatillista kasvua heikentäviksi tekijöiksi
koetaan liiallinen vastuu, vähäinen määrä ammatillista kasvua tukevia oppimistilanteita ja asiakaskohtaamisia sekä epäselvä harjoittelun ohjeistus. Kehittämisehdotuksiksi esitetään yhdenmukaisemmat harjoittelupaikat, selkeämpi ohjeistus
ja harjoittelun lyhentäminen tai suorittaminen vaihtoehtoisella tavalla. Jatkotutkimusehdotuksena voisi tutkia harjoittelun muutosten vaikutusta ammatilliseen
kasvuun. Toisena jatkotutkimusehdotuksena voisi tarkastella minkälaisia osaamistarpeita terveydenhoitajalla on muuttuvissa toimintaympäristöissä.