Kirkon ja luonnon yhteys: Rippikoulutyön ympäristökasvatuksen produktio
Myllylä, Jani-Petteri (2020)
Myllylä, Jani-Petteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163512
Tiivistelmä
Produktion tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa ympäristöoppitunti Jyväskylän Palokan alueseurakunnan rippikoulutyöhön. Toteutin työn kesällä 2019 neljällä eri Jyväskylän alueen seurakunnalla. Oppikokonaisuus koostui aiheeseen johdattelevasta videosta, aiheeseen liittyvästä pelistä, vihreiden ohjeiden tekemisestä leirille pienryhmissä, voimaannuttavasta valokuvauksesta, sekä vihko- tai päiväkirjatyöskentelystä. Päivän aikana myös tutkittiin Raamattua pienryhmissä ympäristöteemoihin liittyen.
Opinnäytetyön konkreettisen produktion lisäksi tunnin tavoitteena oli vahvistaa näkemystä kirkosta aktiivisena ilmastonmuutoksen vastaisena toimijana. Kokonaisuuden tavoitteena oli antaa nuorille mahdollisuus pohtia omia vaikutusmahdollisuuksiaan arjessa ja käydä läpi sitä, mitä kristinuskolla on annettavanaan ilmastokeskusteluun.
Teemana oli myös nuorten ilmastoahdistuksen torjuminen ja lieventäminen keskustelun kautta, sekä opettaa viljelyn ja varjelun teologian kautta kirkon näkemystä luonnon moninaisuuden huolehtimisesta. Nuorten, sekä henkilökunnan palaute produktiosta oli hyvää ja huomasin myös itse produktion edetessä kehitystarpeita, joita muokkasin lopulliseen materiaaliin. Palautetta keräsin suullisesti, sekä vihkotyöskentelyn kautta. Moni nuorista kertoi, että oppitunti oli mielenkiintoinen ja innostavalla tavalla tehty.
Tavoitteenani oli kehittää kirkon työtä ympäristöopetuksen osalta. Palokan alueseurakunnan, Jyväskylän keskustan alueen ja Korpilahden seurakunnan kesän 2019 rippikoulujen työntekijöistä vain yksi ohjaaja ilmaisi kykenevänsä toteuttamaan ja ohjaamaan ympäristöä käsittelevän oppikokonaisuuden ennen tekemääni työtä ja siihen liittyviä ohjeita. Kuitenkin työn ja antamieni ohjeiden perusteella, jokainen Palokan nuorisotiimin jäsen kertoi pystyvänsä ohjaamaan kokonaisuuden kattavasti. Oma ammatillisuuteni kasvoi etenkin rippikoulutyön, ympäristötyön, sekä projektityön osaajana. Produktion itsenäinen suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat hyödyllistä kokemusta oppikokonaisuuksien suunnittelusta.
Produktion opinnäytetyön kirjallinen raportti käsittelee keskeisiä teemoja oppikokonaisuudessa käytettyjen työskentelytapojen taustalla, sekä ilmastonmuutoksen ja ympäristöopin teoriaa, kuten myös teologisia näkemyksiä luonnosta ja luonnon varjelemisesta. Rippikoulutyön lisäksi työ on toteutettavissa myös rippikoulun jälkeisessä nuorisotyössä.
Opinnäytetyön konkreettisen produktion lisäksi tunnin tavoitteena oli vahvistaa näkemystä kirkosta aktiivisena ilmastonmuutoksen vastaisena toimijana. Kokonaisuuden tavoitteena oli antaa nuorille mahdollisuus pohtia omia vaikutusmahdollisuuksiaan arjessa ja käydä läpi sitä, mitä kristinuskolla on annettavanaan ilmastokeskusteluun.
Teemana oli myös nuorten ilmastoahdistuksen torjuminen ja lieventäminen keskustelun kautta, sekä opettaa viljelyn ja varjelun teologian kautta kirkon näkemystä luonnon moninaisuuden huolehtimisesta. Nuorten, sekä henkilökunnan palaute produktiosta oli hyvää ja huomasin myös itse produktion edetessä kehitystarpeita, joita muokkasin lopulliseen materiaaliin. Palautetta keräsin suullisesti, sekä vihkotyöskentelyn kautta. Moni nuorista kertoi, että oppitunti oli mielenkiintoinen ja innostavalla tavalla tehty.
Tavoitteenani oli kehittää kirkon työtä ympäristöopetuksen osalta. Palokan alueseurakunnan, Jyväskylän keskustan alueen ja Korpilahden seurakunnan kesän 2019 rippikoulujen työntekijöistä vain yksi ohjaaja ilmaisi kykenevänsä toteuttamaan ja ohjaamaan ympäristöä käsittelevän oppikokonaisuuden ennen tekemääni työtä ja siihen liittyviä ohjeita. Kuitenkin työn ja antamieni ohjeiden perusteella, jokainen Palokan nuorisotiimin jäsen kertoi pystyvänsä ohjaamaan kokonaisuuden kattavasti. Oma ammatillisuuteni kasvoi etenkin rippikoulutyön, ympäristötyön, sekä projektityön osaajana. Produktion itsenäinen suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat hyödyllistä kokemusta oppikokonaisuuksien suunnittelusta.
Produktion opinnäytetyön kirjallinen raportti käsittelee keskeisiä teemoja oppikokonaisuudessa käytettyjen työskentelytapojen taustalla, sekä ilmastonmuutoksen ja ympäristöopin teoriaa, kuten myös teologisia näkemyksiä luonnosta ja luonnon varjelemisesta. Rippikoulutyön lisäksi työ on toteutettavissa myös rippikoulun jälkeisessä nuorisotyössä.