Varaosien palautusprosessin kehittäminen
Kauppinen, Ilari (2020)
Kauppinen, Ilari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163511
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Veho Oy Ab:n Seinäjoen hyötyajoneuvokorjaamolle. Tarkoituksena oli laatia varaosien palautuksille ohje. Ohjeen tarkoituksena oli opastaa, miten palautus tehdään oikeaoppisesti. Ohje helpottaisi uusien varaosamyyjien perehdyttämistä sekä muistuttaisi vanhoja työntekijöitä oikeaoppisesta toiminnasta.
Työssä selvitettiin, miten varaosat pitäisi palauttaa oikein, jos ne on otettu hyllystä, tilattu keskusvarastolta tai tilattu Saksasta. Ohjeessa käytiin myös läpi, miten vaihtoosien palautusten kanssa tulisi toimia. Näillä kaikilla oli omat toimintatapansa, kuinka palautukset tehtäisiin, eikä niistä ollut ollenkaan selkeää ohjetta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi varastoinnin toimintaperiaatteita ja miten varastointi saataisiin toimimaan nykyaikaisesti ja tehokkaasti. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi, mitä varastointi on, millaisia hallintamenetelmiä on ja miten varaston ohjaus toteutetaan.
Työssä selvitettiin, miten varaosat pitäisi palauttaa oikein, jos ne on otettu hyllystä, tilattu keskusvarastolta tai tilattu Saksasta. Ohjeessa käytiin myös läpi, miten vaihtoosien palautusten kanssa tulisi toimia. Näillä kaikilla oli omat toimintatapansa, kuinka palautukset tehtäisiin, eikä niistä ollut ollenkaan selkeää ohjetta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi varastoinnin toimintaperiaatteita ja miten varastointi saataisiin toimimaan nykyaikaisesti ja tehokkaasti. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi, mitä varastointi on, millaisia hallintamenetelmiä on ja miten varaston ohjaus toteutetaan.