Mediavälineet ja lapsen terveys : Esite ensimmäisen luokan lasten vanhemmille
Ikonen, Nooralotta; Rosberg-Hämäläinen, Marjo (2020)
Ikonen, Nooralotta
Rosberg-Hämäläinen, Marjo
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003163475
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keski-Uudenmaan sote –alueen (Keusote) kouluterveydenhuollon kanssa. Opinnäytetyönä tuotettiin esite ensiluokkalaisten lasten vanhemmille. Esite tukee kouluterveydenhoitajan mediavälineiden käyttöön liittyvää terveyskasvatusta. Esitteen suunnitteluvaiheessa Keusoten alueen kouluterveydenhoitajilta kysyttiin neuvoa esitteen sisällön suunnitteluun. Heidän kanssaan käytyjen epämuodollisten keskustelujen ja tiedonannon perusteella esitteen teemoiksi valikoituivat uni, liikunta ja aivoterveys. Kouluterveydenhuollossa koettiin, että vanhemmat arvostavat jaettavia paperisia esitteitä.
Esitteestä tehtiin lyhyt, yksinkertainen ja arkikielinen, jotta vanhempien on helppo lukea sitä sosioekonomisesta taustastaan riippumatta. Esitteessä kannustetaan vanhempia rohkeasti säätelemään lastensa mediavälineiden käyttöä esimerkiksi ruutuaikasopimuksen avulla. Esitettä levitetään ensisijaisesti Keusoten alueiden alakouluissa ensimmäisen luokan kouluterveystarkastuksien yhteydessä. Esite on saatavilla muille tahoille pdf-tiedostona opinnäytetyöraportista löytyvän linkin kautta.
Opinnäytetyöraportissa taustoitettiin, kuinka mediavälineiden käyttö vaikuttaa ensiluokkalaisten lasten hyvinvointiin ja terveyteen. Esitteen teoriapohja perustuu tutkimuksiin ja asiantuntijoiden kirjallisesti tuottamaan sisältöön. Tutkimusten mukaan muun muassa liikunta vaikuttaa merkitsevästi lapsen aivoterveyteen. Tutkimuksissa on käynyt myös ilmi, että mediavälineet edistävät elämäntapaa, jossa ei liikuta lapsen tasapainoisen kehittymisen kannalta riittävästi. Myös nukkumisen on havaittu häiriintyneen runsaan, iltaan painottuvan mediavälineiden käytön vuoksi; lapset kärsivät univaikeuksista ja jaksamattomuudesta. Lisäksi raportissa tarkasteltiin koulunsa aloittavan lapsen ja hänen perheensä terveysohjaustilannetta mediavälineiden tasapainoisen käytön näkökulmasta ja sitä, kuinka tuotettu esite voi tukea kouluterveydenhoitajan antamaa ohjausta.
Ensiluokkalaisten ja heidän perheidensä kanssa on otollista pohtia tasapainoista arkea heti koulun alettua. Esite voi toimia keskustelunavaajana ensiluokkalaisen laajassa terveystarkastuksessa sekä muistuttaa aikuisia toimimaan esimerkkinä mediavälineiden tasapainoisessa käytössä. Esitteen avulla voi nostaa selkeästi esille kasvattajien ja vanhempien roolia lasten mediavälineiden käytön säätelyssä. Ensiluokkalainen ei kykene vielä itsenäisesti säätelemään mediavälineiden käyttöä eikä arvioimaan kuluttamaansa mediasisältöä. Hän tarvitsee siihen aikuisen tukea. Esitteen myötä mediavälineiden käytön pohdinta pysyy ajankohtaisena kouluterveydenhoidon tarkastuksissa.
Esitteestä tehtiin lyhyt, yksinkertainen ja arkikielinen, jotta vanhempien on helppo lukea sitä sosioekonomisesta taustastaan riippumatta. Esitteessä kannustetaan vanhempia rohkeasti säätelemään lastensa mediavälineiden käyttöä esimerkiksi ruutuaikasopimuksen avulla. Esitettä levitetään ensisijaisesti Keusoten alueiden alakouluissa ensimmäisen luokan kouluterveystarkastuksien yhteydessä. Esite on saatavilla muille tahoille pdf-tiedostona opinnäytetyöraportista löytyvän linkin kautta.
Opinnäytetyöraportissa taustoitettiin, kuinka mediavälineiden käyttö vaikuttaa ensiluokkalaisten lasten hyvinvointiin ja terveyteen. Esitteen teoriapohja perustuu tutkimuksiin ja asiantuntijoiden kirjallisesti tuottamaan sisältöön. Tutkimusten mukaan muun muassa liikunta vaikuttaa merkitsevästi lapsen aivoterveyteen. Tutkimuksissa on käynyt myös ilmi, että mediavälineet edistävät elämäntapaa, jossa ei liikuta lapsen tasapainoisen kehittymisen kannalta riittävästi. Myös nukkumisen on havaittu häiriintyneen runsaan, iltaan painottuvan mediavälineiden käytön vuoksi; lapset kärsivät univaikeuksista ja jaksamattomuudesta. Lisäksi raportissa tarkasteltiin koulunsa aloittavan lapsen ja hänen perheensä terveysohjaustilannetta mediavälineiden tasapainoisen käytön näkökulmasta ja sitä, kuinka tuotettu esite voi tukea kouluterveydenhoitajan antamaa ohjausta.
Ensiluokkalaisten ja heidän perheidensä kanssa on otollista pohtia tasapainoista arkea heti koulun alettua. Esite voi toimia keskustelunavaajana ensiluokkalaisen laajassa terveystarkastuksessa sekä muistuttaa aikuisia toimimaan esimerkkinä mediavälineiden tasapainoisessa käytössä. Esitteen avulla voi nostaa selkeästi esille kasvattajien ja vanhempien roolia lasten mediavälineiden käytön säätelyssä. Ensiluokkalainen ei kykene vielä itsenäisesti säätelemään mediavälineiden käyttöä eikä arvioimaan kuluttamaansa mediasisältöä. Hän tarvitsee siihen aikuisen tukea. Esitteen myötä mediavälineiden käytön pohdinta pysyy ajankohtaisena kouluterveydenhoidon tarkastuksissa.