Tuotesijoittelun vaikutus päivittäistavarakaupan panimo-osaston myyntiin – Case K-Supermarket Ruokapori
Ruusunen, Ilari (2020)
Ruusunen, Ilari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003153457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003153457
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten tuotesijoittelu vaikuttaa päivittäistavarakaupan panimo-osaston myyntiin, sekä pohtia tuotesijoittelun näkökulmasta, mistä myynnissä tapahtuvat muutokset johtuvat. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimuksen kautta toimeksiantajalle teoreettista ja empiiristä dataa siitä, miten tuotesijoittelu vaikuttaa tuotteen myyntiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää tutkimalla tiettyjen tuotteiden myyntilukuja. Työn teoreettinen viitekehys loi pohjaa työn empiiriselle osalle toimiessa perustana tutkimuksessa toteutettuihin tuotteiden vaihtoehtoisiin tuotesijainteihin. Empiirisen osan tutkimustuloksia perusteltiin teoreettisessa osassa tarkasteltujen ostokäyttäytymisen, markkinointiviestinnän ja esillepanon näkökulmasta.
Empiirisessä osassa tutkitut tuotteet ja tutkimuksen kohteena toiminut kaupan osasto valittiin toimeksiantajan toiveesta sen perusteella, että toimeksiantaja saisi näiden valintojen kautta viitteitä tuotesijoittelun vaikutuksesta ja merkityksestä isommassa kuvassa. Tutkimustuloksia verrattiin tutkittujen tuotteiden normaalilta tuotesijainnilta toteutuneeseen myyntiin ja tuloksia tutkittiin pohtien vastausta siihen, miksi tuotteen myynti oli parempaa tai heikompaa vaihtoehtoiselta tuotesijainnilta.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että päivittäistavarakaupan asiakkaat ovat tottuneita hakemaan tietyt tuotteet tutuilta normaaleilta paikoiltaan ja tietyn tuotteen etsimiseen ei olla valmiita uhraamaan aikaa. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että tuotteiden sijoittelussa on tärkeää tuotteen näkyvyys asiakkaiden kiertosuuntaan nähden, tuotesijoittelussa vallitseva tuoteyhteys ja tutkittujen tuotteiden käytännöllinen sijoittelu, kuten panimotuotteiden sijoittaminen viileään. Tutkimustulosten perusteella myös tietyn tuotekategorian muiden vaihtoehtojen myynti kasvoi, kun tutkittu tuote vietiin pois niiden keskuudesta.
Tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja sai teoreettista tietoa siitä, että tuotesijoittelu on merkityksellistä myynnillisesti, sekä miten tuotesijoittelua voi hyödyntää myynnin näkökulmasta. Työn pohjalta toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan tuotteiden esillepanoa yksityiskohtaisemmin. The purpose of this dissertation is to examine how the placement of products affect the sales in the brewery section in a grocery store, and to reflect from the product placement’s point of view, what causes these changes in sales. The goal of this dissertation was to produce theoretical and empirical data for the client about how the placement of a product affects its sales.
The work was carried out as a functional development work, and the information was collected by using quantitative research method by examining the sales numbers of certain products. The theoretical part created grounds for the empirical part as it was the base in the product placement experiment. The results from the empirical part were explained based on the results gotten from the theoretical part about purchasing behavior, marketing communication and displaying of the products.
The products, and the section of the grocery store, chosen for the empirical part of the experiment were selected by the client’s preference so that he would get a better understanding on the importance and impact product placement has in the bigger picture. The results of the experiment were examined based on the selling of the product when it was placed on its normal location, and it was analyzed, why selling of the commodity was higher or lower on the alternative location of the product.
From the results of the experiment, one can conclude that customers of a grocery store are accustomed to get their commodities from their familiar placements and are not willing to spend time trying to find the specific product from an alternative location. One can also conclude from the results that the visibility of the product is important to the customer based on the way customers go through the store. The connection between the commodities that are placed close to each other is also important, as well as a cool temperature of the brewery product. The results of the experiment also stated that the sales numbers of other products in the same category rose after the examined product was placed on an alternative location.
Based on this dissertation, the client has theoretical information about how the product’s placement has impact on its sale, and how placement of the products can be used to better their sale. Based on the work, the client can plan the placements of the products in more detail.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää tutkimalla tiettyjen tuotteiden myyntilukuja. Työn teoreettinen viitekehys loi pohjaa työn empiiriselle osalle toimiessa perustana tutkimuksessa toteutettuihin tuotteiden vaihtoehtoisiin tuotesijainteihin. Empiirisen osan tutkimustuloksia perusteltiin teoreettisessa osassa tarkasteltujen ostokäyttäytymisen, markkinointiviestinnän ja esillepanon näkökulmasta.
Empiirisessä osassa tutkitut tuotteet ja tutkimuksen kohteena toiminut kaupan osasto valittiin toimeksiantajan toiveesta sen perusteella, että toimeksiantaja saisi näiden valintojen kautta viitteitä tuotesijoittelun vaikutuksesta ja merkityksestä isommassa kuvassa. Tutkimustuloksia verrattiin tutkittujen tuotteiden normaalilta tuotesijainnilta toteutuneeseen myyntiin ja tuloksia tutkittiin pohtien vastausta siihen, miksi tuotteen myynti oli parempaa tai heikompaa vaihtoehtoiselta tuotesijainnilta.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että päivittäistavarakaupan asiakkaat ovat tottuneita hakemaan tietyt tuotteet tutuilta normaaleilta paikoiltaan ja tietyn tuotteen etsimiseen ei olla valmiita uhraamaan aikaa. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että tuotteiden sijoittelussa on tärkeää tuotteen näkyvyys asiakkaiden kiertosuuntaan nähden, tuotesijoittelussa vallitseva tuoteyhteys ja tutkittujen tuotteiden käytännöllinen sijoittelu, kuten panimotuotteiden sijoittaminen viileään. Tutkimustulosten perusteella myös tietyn tuotekategorian muiden vaihtoehtojen myynti kasvoi, kun tutkittu tuote vietiin pois niiden keskuudesta.
Tämän opinnäytetyön avulla toimeksiantaja sai teoreettista tietoa siitä, että tuotesijoittelu on merkityksellistä myynnillisesti, sekä miten tuotesijoittelua voi hyödyntää myynnin näkökulmasta. Työn pohjalta toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan tuotteiden esillepanoa yksityiskohtaisemmin.
The work was carried out as a functional development work, and the information was collected by using quantitative research method by examining the sales numbers of certain products. The theoretical part created grounds for the empirical part as it was the base in the product placement experiment. The results from the empirical part were explained based on the results gotten from the theoretical part about purchasing behavior, marketing communication and displaying of the products.
The products, and the section of the grocery store, chosen for the empirical part of the experiment were selected by the client’s preference so that he would get a better understanding on the importance and impact product placement has in the bigger picture. The results of the experiment were examined based on the selling of the product when it was placed on its normal location, and it was analyzed, why selling of the commodity was higher or lower on the alternative location of the product.
From the results of the experiment, one can conclude that customers of a grocery store are accustomed to get their commodities from their familiar placements and are not willing to spend time trying to find the specific product from an alternative location. One can also conclude from the results that the visibility of the product is important to the customer based on the way customers go through the store. The connection between the commodities that are placed close to each other is also important, as well as a cool temperature of the brewery product. The results of the experiment also stated that the sales numbers of other products in the same category rose after the examined product was placed on an alternative location.
Based on this dissertation, the client has theoretical information about how the product’s placement has impact on its sale, and how placement of the products can be used to better their sale. Based on the work, the client can plan the placements of the products in more detail.