Terveysalan AMK-opiskelijoiden käsityksiä kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämisestä
Vesterlund, Timo; Hussaini, Mariam (2020)
Vesterlund, Timo
Hussaini, Mariam
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003153455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003153455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ammattikorkeakouluopiskelijoiden vastauksia, kun Mielenterveyden keskusliitto teki laadullisen kyselyn 14.10.2016 – 31.12.2017 välisenä aikana webropol-kysely menetelmällä. Kysely esitettiin kokemusasiantuntijapuheenvuoron aikana. Kyselyssä oli kuusi kysymystä ja vastanneita opiskelijoita oli yhteensä 293 opiskelijaa. Pohdittavat kysymykset ovat ennen puheenvuoroa: 1. Minkälaisin odotuksin olet tullut kokemuspuheenvuoroa kuuntelemaan? 2. Minkälaisia asioita toivot kokemuspuheenvuoron käsittelevän? 3. Minkälaisia ajatuksia sinulla on kokemusasiantuntijuutta kohtaan? Puheenvuoron jälkeen esitettyjä kysymyksiä ovat: 4. Minkälaiset asiat jäivät sinulle tarinasta tärkeimpinä mieleen? Miksi? 5. Mitä uuttaa kokemuspuheenvuoro antoi omaan ammatillisuuteesi? 6. Minkälaisia uusia näkökulmia kokemuspuheenvuoro sinulle antoi mielenterveyteen / psyykkiseen sairauteen liittyen? Vastauksista nousseista asioista tulee löytää esimerkiksi yhteneväisyyksiä, ja tulee pohtia miten tätä tietoa voi käyttää Mielenterveyden keskusliiton neuvontapalveluissa ja miten tietoa voi hyödyntää alan opiskelun laadun parantamiseen. Kysymykset pohjautuvat Milla Ristolaisen opinnäytetyöhön (Turun AMK) Eettisyys ja elämäntarinat – kokemusasiantuntijuuden hyvät käytännöt Mielenterveyden keskusliitossa. (Ristolainen 2017).
Opinnäytetyö on tilaustyö Mielenterveyden keskusliitolle, joka toimii myös yhteistyökumppanina. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää päihde- ja mielenterveyspalveluita aineistosta saadun tiedon perusteella. Samalla tulee pohtia, miten tätä tietoa voi käyttää Mielenterveyden keskusliiton neuvontapalveluissa ja kokemusasiantuntija koulutusten parantamiseen sekä miten tietoa voi hyödyntää sosiaali- ja terveysalojen opiskelun laadun parantamiseen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimustulosten perusteella moni AMK-opiskelija koki, että kokemuspuheenvuoron avulla oppii paremmin ymmärtämään päihde- ja mielenterveysongelmia ja ihmisiä, jotka kärsivät niistä. Tulosten perusteella kokemusasiantuntijuutta tulisi hyödyntää enemmän sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa. Oppimisen kehittämiseksi toivottiin enemmän moninaisuutta kokemusasiantuntijoissa. Kehittämisehdotuksena nousi esiin muun muassa kokemusasiantuntijoiden koulutuksien parantaminen ja heidän esiintymistaitojen kehittäminen. AMK-opiskelijat olivat yleisesti kiinnostuneita tietämään lisää kokemusasiantuntijuudesta ja sen koulutuksesta. Opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna tulevaisuudessa kehittämällä kokemuspuheenvuoroja. Tavoitteena olisi, että opinnäytetyö kehittyy jatkossa kokemusasiantuntijoiden ja heidän kanssaan, työskentelevien ammattilaisten työvälineenä.
Opinnäytetyö on tilaustyö Mielenterveyden keskusliitolle, joka toimii myös yhteistyökumppanina. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää päihde- ja mielenterveyspalveluita aineistosta saadun tiedon perusteella. Samalla tulee pohtia, miten tätä tietoa voi käyttää Mielenterveyden keskusliiton neuvontapalveluissa ja kokemusasiantuntija koulutusten parantamiseen sekä miten tietoa voi hyödyntää sosiaali- ja terveysalojen opiskelun laadun parantamiseen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimustulosten perusteella moni AMK-opiskelija koki, että kokemuspuheenvuoron avulla oppii paremmin ymmärtämään päihde- ja mielenterveysongelmia ja ihmisiä, jotka kärsivät niistä. Tulosten perusteella kokemusasiantuntijuutta tulisi hyödyntää enemmän sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa. Oppimisen kehittämiseksi toivottiin enemmän moninaisuutta kokemusasiantuntijoissa. Kehittämisehdotuksena nousi esiin muun muassa kokemusasiantuntijoiden koulutuksien parantaminen ja heidän esiintymistaitojen kehittäminen. AMK-opiskelijat olivat yleisesti kiinnostuneita tietämään lisää kokemusasiantuntijuudesta ja sen koulutuksesta. Opinnäytetyötä voidaan käyttää apuna tulevaisuudessa kehittämällä kokemuspuheenvuoroja. Tavoitteena olisi, että opinnäytetyö kehittyy jatkossa kokemusasiantuntijoiden ja heidän kanssaan, työskentelevien ammattilaisten työvälineenä.