Krooninen kipupotilas terveydenhuollon asiakkaana : Tutkimuksellinen opinnäytetyö kroonisten kipupotilaiden kokemuksista
Kiiala, Kirsi; Piipponen, Henna (2020)
Kiiala, Kirsi
Piipponen, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003153449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003153449
Tiivistelmä
Joka viides suomalainen kärsii kroonisesta kivusta. Krooninen kipu luokitellaan kansansairaudeksi ja jopa 40 % perusterveydenhuollon asiakaskäynneistä liittyy kivunhoitoon. Kipu on ensisijainen syy, miksi hakeudutaan terveydenhuollon vastaanotolle.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kroonisen työikäisen kipupotilaan kokemuksia terveydenhuollon asiakkaana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kroonista kipua sairastavan ihmisen kokemuksista terveydenhuollossa. Aineisto kerättiin toimeksiantajan Suomen Kipu Ry:n kautta toteutetun sähköisen kyselyn avulla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kroonista kipua sairastavat kokivat, että krooninen kipu vaikuttaa kielteisesti ja kokonaisvaltaisesti jokapäiväiseen elämään. Kokemukset terveydenhuollon palveluista olivat ristiriitaisia. Vastaajat kokivat, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset ottaneet heidän kipuaan todesta sekä aliarvioivat ja vähättelivät potilaiden kiputuntemuksia. Tuloksiin kerääntyi myös myönteisiä kokemuksia terveydenhuollon palveluista: Tällöin potilaat kokivat tulleensa kuulluksi ja nähdyiksi, sekä saaneensa kiireettömän kohtaamisen terveydenhoidon ammattilaisen kanssa. Kroonisten kipupotilaiden toiveita terveydenhuollolle oli, että heidän kipuaan ei vähäteltäisi ja että he saisivat kokea empaattista suhtautumista ammattihenkilöiltä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön kehittämisessä kipupotilaiden kohtaamisessa terveydenhuollon vastaanotoilla. Toimeksiantaja Suomen Kipu Ry voi käyttää opinnäytetyötä oman toimintansa apuvälineenä ja keskustelun avaajana. One out of five Finns suffers from chronic pain. Chronic pain is classified as a national disease and up to 40 % of primary healthcare visits are related to pain management. Pain is the main rea-son for healthcare appointments.
The purpose of this qualitative thesis was to describe the experiences of patients of working age with chronic pain as health care clients. The aim of this thesis was to provide information on the experiences of a people with chronic pain in healthcare. The material was collected through an electronic survey conducted by the commissioning organisation, the Finnish Pain Association, and the data was analysed by inductive content analysis.
According to chronic pain sufferers, chronic pain has a negative and holistic effect on everyday life. The experiences with healthcare services were contradictory. The respondents reported that their pain was not taken seriously by the healthcare professionals and their sensations of pain were underestimated and downplayed. The results also revealed positive experiences with healthcare services. In the cases, the patients felt they had been heard and seen and had had an unhurried en-counter with a healthcare professional. The wishes expressed by the chronic pain patients for healthcare were that their pain would not be underestimated and that they would be able to experi-ence empathy from the professionals.
The results of the thesis can be used in the development of nursing care when encountering pain patients at health centres.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kroonisen työikäisen kipupotilaan kokemuksia terveydenhuollon asiakkaana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kroonista kipua sairastavan ihmisen kokemuksista terveydenhuollossa. Aineisto kerättiin toimeksiantajan Suomen Kipu Ry:n kautta toteutetun sähköisen kyselyn avulla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kroonista kipua sairastavat kokivat, että krooninen kipu vaikuttaa kielteisesti ja kokonaisvaltaisesti jokapäiväiseen elämään. Kokemukset terveydenhuollon palveluista olivat ristiriitaisia. Vastaajat kokivat, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset ottaneet heidän kipuaan todesta sekä aliarvioivat ja vähättelivät potilaiden kiputuntemuksia. Tuloksiin kerääntyi myös myönteisiä kokemuksia terveydenhuollon palveluista: Tällöin potilaat kokivat tulleensa kuulluksi ja nähdyiksi, sekä saaneensa kiireettömän kohtaamisen terveydenhoidon ammattilaisen kanssa. Kroonisten kipupotilaiden toiveita terveydenhuollolle oli, että heidän kipuaan ei vähäteltäisi ja että he saisivat kokea empaattista suhtautumista ammattihenkilöiltä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön kehittämisessä kipupotilaiden kohtaamisessa terveydenhuollon vastaanotoilla. Toimeksiantaja Suomen Kipu Ry voi käyttää opinnäytetyötä oman toimintansa apuvälineenä ja keskustelun avaajana.
The purpose of this qualitative thesis was to describe the experiences of patients of working age with chronic pain as health care clients. The aim of this thesis was to provide information on the experiences of a people with chronic pain in healthcare. The material was collected through an electronic survey conducted by the commissioning organisation, the Finnish Pain Association, and the data was analysed by inductive content analysis.
According to chronic pain sufferers, chronic pain has a negative and holistic effect on everyday life. The experiences with healthcare services were contradictory. The respondents reported that their pain was not taken seriously by the healthcare professionals and their sensations of pain were underestimated and downplayed. The results also revealed positive experiences with healthcare services. In the cases, the patients felt they had been heard and seen and had had an unhurried en-counter with a healthcare professional. The wishes expressed by the chronic pain patients for healthcare were that their pain would not be underestimated and that they would be able to experi-ence empathy from the professionals.
The results of the thesis can be used in the development of nursing care when encountering pain patients at health centres.