Virtuaalitodellisuus markkinointivälineenä
Saastamoinen, Jari (2020)
Saastamoinen, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133417
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena on tutkia virtuaalitodellisuutta yhtenä markkinoinnin välineenä. Raportti koostuu teoriaosuudesta, tutkimustulosten läpikäynnistä sekä työn pohdinnasta. Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää virtuaalitodellisuuden toiminta ja kuinka sitä hyödynnetään markkinoinnissa. Teoria osuudessa käydään läpi markkinointiin liittyviä asioita. Teoria osuudessa käydään myös läpi virtuaalitodellisuuden määritelmä, kerrotaan virtuaalitodellisuuden historiasta sekä esimerkkejä virtuaalitodellisuus laitteista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely suunniteltiin yhdessä ohjaajan kanssa. Tutkimus suoritettiin kahtena eri päivänä. Ensimmäisenä päivänä se järjestettiin K-Supermarket Veljmiehessä ja toisena päivänä Savonia-ammattikorkeakoulussa Microkadulla. Kyselyyn vastaamisen lisäksi ihmiset saivat testata VR-laseja käytännössä. VR-lasit saatiin lainattua 3D-Talolta. Kyselyyn vastasi 36 henkilöä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ihmiset ovat kiinnostuneita virtuaalitodellisuudesta ja sitä kautta tulevasta markkinoinnista. Suurin osa kyselyyn vastannaista ei kuitenkaan olisi vielä valmis ostamaan VR-laseja niiden tälle hetkellä olevan korkean hinnan takia. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että kun laitteiden hinnat laskevat tarpeeksi alas, löytyy laitteita yhä useammasta kodista ja markkinointi kasvaa kannattavammaksi.