Lasten hoitotyön osaamisalueet
Hedin, Susa; Salmi, Ninni (2020)
Hedin, Susa
Salmi, Ninni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaista osaamista lasten ja nuorten hoitotyössä edellytetään sairaanhoitajalta ja selvittää, miten lasten hoitotyön eri osaamisalueet toteutuvat hoitotyössä. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Mukana kirjallisuuskatsauksessa oli 10 tutkimusta ja 5 tieteellistä artikkelia, joista kolme oli englanninkielisiä.
Tavoitteena oli löytää viimeisin näyttöön perustuva tutkimustieto lasten hoitotyön osaamisalueista, jonka avulla lasten hoitotyön opetuksen sisältöä voitaisiin kehittää ja selvittää vastaako Xamk opetussuunnitelma 2020-luvun lastensairaanhoidon vaatimuksia. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin lastenosastoilla hoidettaviin lapsiin ja nuoriin, jolloin kyseessä oli pääsääntöisesti 0–16-vuotiaat lapset ja nuoret.
Teoriaosuus käsittelee sairaanhoitajan näkökulmaa lastenhoitotyön periaatteista, lasten oikeuksista sairaalassa, lasten ja nuorten hoitotyön osaamisalueista, lasten lääke- ja nestehoidon osaamista sekä lasten hoitotyön menetelmien osaamista, johon sisältyvät lasten kivun tunnistamisen ja hoidon osaaminen, lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen osaaminen, osaaminen lapsen valmistelussa ja leikin hyödyntämisen osaaminen, lisäksi käsitellään myös yhteistyöosaamista, jossa on tärkeänä osana perhehoitotyö.
Tutkimustuloksissa jokaisessa korostui perhehoitotyön tärkeys. Johtopäätöksenä voidaan todeta kirjallisuuskatsauksen tuloksista, että lasten ja nuorten kanssa työskennellessä sairaanhoitajalla tulee olla hyvät vuorovaikutustaidot, vahva lääkehoidon perustan osaaminen, aseptiikan hallitseminen, hyvät kädentaidot, perhehoitotyön osaaminen ja päätöksentekotaito.
Jatkotutkimusaiheiksi nousi esiin lasten valmisteluosaaminen ja leikin hyödyntäminen lastenhoitotyössä, koska näistä ei löytynyt yhtään tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös mielenkiintoista olisi saada tietoa, kuinka aloittavan sairaanhoitajan perehdytys lastenosastolla toteutuu sekä minkälaiseksi vastavalmistuvat sairaanhoitajat kokevat lasten hoitotyön opetuksen koulussa. The aim of this thesis was to describe what kind of competence is required in the nursing of children and adolescents and to examine how different areas of competence are reflected in the nursing work. This thesis was carried out as a literature review by using thematic analysis method. The literature review included 10 studies and 5 scientific articles, three of which were in English language.
The purpose was to find the latest evidence-based research on competence areas in childcare that could be used to develop the content of childcare education and determine whether the Xamk curriculum meets the requirements set for pediatric nursing in the 2020s. The focus of this thesis was on children and adolescents undergoing treatment in children`s wars, mainly aged 0-16 years.
The theoretical part examines the nurse's perspective on the principles of childcare, children's rights in the hospital, pediatric nursing skills, children's medication and fluid therapy skills, childcare methods including child pain recognition and care, child growth and development support skills. In addition, to cooperation skills, which are an important part of family caring were studied.
Every study that was reviewed emphasized the importance of family nursing. In conclusion, based on the results of the literature review that it seems essential when working with children and adolescents that the nurse should have good interpersonal skills, a strong knowledge of the basics of medication, good command of asepsis as well as good family nursing and decision-making skills.
During the study, topics emerged for further research such as child preparation skills and the use of play in childcare. It seems that no studies have been made on the subject in the past ten years. It might also be interesting to examine how new nurses are familiarized with their work in the pediatric ward and what the recently graduated nurses think about the content of their studies with regards to childcare.
Tavoitteena oli löytää viimeisin näyttöön perustuva tutkimustieto lasten hoitotyön osaamisalueista, jonka avulla lasten hoitotyön opetuksen sisältöä voitaisiin kehittää ja selvittää vastaako Xamk opetussuunnitelma 2020-luvun lastensairaanhoidon vaatimuksia. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin lastenosastoilla hoidettaviin lapsiin ja nuoriin, jolloin kyseessä oli pääsääntöisesti 0–16-vuotiaat lapset ja nuoret.
Teoriaosuus käsittelee sairaanhoitajan näkökulmaa lastenhoitotyön periaatteista, lasten oikeuksista sairaalassa, lasten ja nuorten hoitotyön osaamisalueista, lasten lääke- ja nestehoidon osaamista sekä lasten hoitotyön menetelmien osaamista, johon sisältyvät lasten kivun tunnistamisen ja hoidon osaaminen, lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen osaaminen, osaaminen lapsen valmistelussa ja leikin hyödyntämisen osaaminen, lisäksi käsitellään myös yhteistyöosaamista, jossa on tärkeänä osana perhehoitotyö.
Tutkimustuloksissa jokaisessa korostui perhehoitotyön tärkeys. Johtopäätöksenä voidaan todeta kirjallisuuskatsauksen tuloksista, että lasten ja nuorten kanssa työskennellessä sairaanhoitajalla tulee olla hyvät vuorovaikutustaidot, vahva lääkehoidon perustan osaaminen, aseptiikan hallitseminen, hyvät kädentaidot, perhehoitotyön osaaminen ja päätöksentekotaito.
Jatkotutkimusaiheiksi nousi esiin lasten valmisteluosaaminen ja leikin hyödyntäminen lastenhoitotyössä, koska näistä ei löytynyt yhtään tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös mielenkiintoista olisi saada tietoa, kuinka aloittavan sairaanhoitajan perehdytys lastenosastolla toteutuu sekä minkälaiseksi vastavalmistuvat sairaanhoitajat kokevat lasten hoitotyön opetuksen koulussa.
The purpose was to find the latest evidence-based research on competence areas in childcare that could be used to develop the content of childcare education and determine whether the Xamk curriculum meets the requirements set for pediatric nursing in the 2020s. The focus of this thesis was on children and adolescents undergoing treatment in children`s wars, mainly aged 0-16 years.
The theoretical part examines the nurse's perspective on the principles of childcare, children's rights in the hospital, pediatric nursing skills, children's medication and fluid therapy skills, childcare methods including child pain recognition and care, child growth and development support skills. In addition, to cooperation skills, which are an important part of family caring were studied.
Every study that was reviewed emphasized the importance of family nursing. In conclusion, based on the results of the literature review that it seems essential when working with children and adolescents that the nurse should have good interpersonal skills, a strong knowledge of the basics of medication, good command of asepsis as well as good family nursing and decision-making skills.
During the study, topics emerged for further research such as child preparation skills and the use of play in childcare. It seems that no studies have been made on the subject in the past ten years. It might also be interesting to examine how new nurses are familiarized with their work in the pediatric ward and what the recently graduated nurses think about the content of their studies with regards to childcare.