Fastighetsskatt och fastighetsskatteprojektet i Nykarleby
Backlund, Erik (2020)
Backlund, Erik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003123363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä uudet kiinteistöverotusuudistukset sisältävät ja mitä nämä muutokset käytännössä tarkoittavat. Kiinteistöveron arvonmääräytymisen vanha tapa on vanhentunut ja uusi uudistus on ollut vireillä syksystä 2018 lähtien. Valtiovarainministeriö on antanut maanmittausvirastolle tehtäväksi laatia uusia maan hintavyöhykekarttoja Suomessa ja myöskin tilastokeskus sai tehtävänä laatia uusia rakennusten arvostusjärjestelmiä. Rakennusten arvostusjärjestelmän on sisällettävä päivitetyt arvoit rakennustyypille, seudulle, alueelle ja rakennuksen iälle.
Opinnäytetyö sisältää myös tietoa talvella 2018 aloitetusta Uusikaarlepyyn kiinteistöverotusprojektista. Kiinteistöverotusprojektin tarkoituksena on saada päivitetty rekisteri ja seurata kunnan kiinteistöjen sisältöä. Kiinteistöverohankkeen myötä myös tulot lisääntyvät kiinteistöverosta kaupunkiin.
Opinnäytetyön lähteenä olen käyttänyt kiinteistöveroa koskevia verkkosivustoja ja lakeja sekä haastatteluaineistoa. Tutkimuksen jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että on hyvä, että kiinteistövero päivitetään, koska vanha tapa on vanhentunut. Uusi kiinteistöverotusjärjestelmä on tarkempi ja tehokkaampi digitaalisten etujen takia.
Opinnäytetyö sisältää myös tietoa talvella 2018 aloitetusta Uusikaarlepyyn kiinteistöverotusprojektista. Kiinteistöverotusprojektin tarkoituksena on saada päivitetty rekisteri ja seurata kunnan kiinteistöjen sisältöä. Kiinteistöverohankkeen myötä myös tulot lisääntyvät kiinteistöverosta kaupunkiin.
Opinnäytetyön lähteenä olen käyttänyt kiinteistöveroa koskevia verkkosivustoja ja lakeja sekä haastatteluaineistoa. Tutkimuksen jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että on hyvä, että kiinteistövero päivitetään, koska vanha tapa on vanhentunut. Uusi kiinteistöverotusjärjestelmä on tarkempi ja tehokkaampi digitaalisten etujen takia.