S2-opetus Varhaiskasvatuksessa : Suomi toisena kielenä -materiaalikansio
Keränen, Mari (2020)
Keränen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113351
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja sen tavoitteena oli tuottaa päiväkodin arjessa hyödynnettävää S2-materiaalia. Kokosin Suomi toisena kielenä -materiaalikansioon varhaiskasvatusikäisille lapsille suomen kielen opiskeluun tarkoitettuja tehtäviä.
Kansiossa olevat tehtävät ovat helposti ja nopeasti varhaiskasvattajien saatavilla. Kansio toimii näin samalla varhaiskasvattajien työkaluna heidän työssään. Opinnäytetyöni koostui teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta eli Suomi toisena kielenä -materiaalikansiosta.
Monikulttuurisuus näkyy tällä hetkellä vahvasti yhteiskunnassamme sekä myös päiväkotien arjessa. Aihevalintani oli näin ajankohtainen ja perusteltu. Opinnäytetyöni aihe oli myös työelämälähtöinen, joten tuotteellani on tarvetta varhaiskasvatuksen työkentillä.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksen perustasta eli varhaiskasvatuslaista ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Lisäksi käsittelin kielen merkitystä varhaiskasvatuksessa monikulttuurisuuden näkökulmasta. S2-opetuksen teoreettinen osuus käsitteli S2-opetuksen toteutusta varhaiskasvatuksessa, kielitaidon arviointia sekä se antoi vinkkejä valmiisiin S2-materiaaleihin. Tuoteprosessin pyrin kuvaamaan työhöni mahdollisimman tarkasti.
Kansiossa olevat tehtävät ovat helposti ja nopeasti varhaiskasvattajien saatavilla. Kansio toimii näin samalla varhaiskasvattajien työkaluna heidän työssään. Opinnäytetyöni koostui teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta eli Suomi toisena kielenä -materiaalikansiosta.
Monikulttuurisuus näkyy tällä hetkellä vahvasti yhteiskunnassamme sekä myös päiväkotien arjessa. Aihevalintani oli näin ajankohtainen ja perusteltu. Opinnäytetyöni aihe oli myös työelämälähtöinen, joten tuotteellani on tarvetta varhaiskasvatuksen työkentillä.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksen perustasta eli varhaiskasvatuslaista ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Lisäksi käsittelin kielen merkitystä varhaiskasvatuksessa monikulttuurisuuden näkökulmasta. S2-opetuksen teoreettinen osuus käsitteli S2-opetuksen toteutusta varhaiskasvatuksessa, kielitaidon arviointia sekä se antoi vinkkejä valmiisiin S2-materiaaleihin. Tuoteprosessin pyrin kuvaamaan työhöni mahdollisimman tarkasti.